Asiakkaan odotukset voidaan täyttää vain yhteistyöllä, uskovat Fiblonin Jari Vuori ja Anne Ekberg.
Kun organisaatio on matala ja yritys kohtalaisen pieni, on henkilöstön osallistaminen ja yhdessä tekeminen luontevaa, mutta ei suinkaan automaattista. Tarvitaan yhdessä sovittu toimintamalli ja sitkeän sinnikästä, pitkäjänteisestä työtä. Näin asia nähdään Fiblonissa, toisen polven perheyrityksessä, joka kehittää kattaus- ja pyyhintäratkaisuja majoitus- ja ravintola-alalle.
Fiblon Oy perustettiin Poriin vuonna 1979. Kolmenkymmenen ensimmäisen vuoden ajan yrityksessä keskityttiin ennen muuta sopimusvalmistukseen. Viime vuosina painopiste on siirtynyt majoitus- ja ravintola-alan asiakkaiden palvelemiseen ja omat tuotemerkit FIBRA ja SOFTLIN ovat löytäneet paikkansa markkinoilla. Muuttuvassa maailmassa menestyminen edellyttää ketterää, kokeilevaa ja keskustelevaa kulttuuria.
Muuttuvassa maailmassa menestyminen edellyttää ketterää, kokeilevaa ja keskustelevaa kulttuuria.
– Meilläkin on ollut tilanteita, että palaverissa kaikki ovat hiljaa ja sen päätyttyä alkaa hirveä kuhina. Se on kertonut siitä, että kulttuurissa on parannettavaa. Ihmiset eivät ole aina uskaltaneet tai tohtineet tuoda mielipiteitään esiin tai heillä on ollut väärää tietoa, pohtii Fiblonin varatoimitusjohtaja Anne Ekberg.
Ei epäonnistumisia, vaan kokeiluja
Yrityskulttuurin eteen on tehty paljon työtä.
– Ainoa tapa mennä eteenpäin on tehdä asioita yhdessä ja niin, että meillä on yhteinen tavoite, jota kohti kuljemme. Samalla pitää oivaltaa se, että vaikka olisimme kuinka yksimielisiä tavoitteista ja keinot olisivat hyviä, niin matkan varrella tulee silti ongelmia. Aina ei onnistuta. Kokeilemaan kannustava yrityskulttuuri vaatii paljon henkilökunnalta, mutta vielä enemmän johdolta, jonka pitää sietää epäonnistumisia ja nähdä ne nimenomaan kokeiluina.
– Ainoa tapa mennä eteenpäin on tehdä asioita yhdessä ja niin, että meillä on yhteinen tavoite, jota kohti kuljemme.
Mekaanisesta kunnossapidosta vastaava Jari Vuori on työskennellyt Fiblonissa lähes 22 vuotta.
– Kyllä se tekee työstä mielekkäämpää ja sitouttaa, kun saa osallistua yrityksen ja sen prosessien kehittämiseen. Viime kädessä se antaa mahdollisuuden vaikuttaa omaankin tekemiseen.
Ekberg korostaa, että kulttuuriin panostaminen on työtä, joka ei tule koskaan valmiiksi.
– Yrityskulttuuri kehittyy koko ajan samalla kuin me ja maailma ympärillämme. Työnantajana meidän tehtävämme on luoda puitteet, jotka oikeasti mahdollistavat osallistumisen.
Yhteiset tavoitteet ja osaaminen
Fiblonissa osallistumisen kulttuuria vahvistetaan vuosittain toistuvalla YTA-prosessilla. Se käynnistyy toimintapäivällä, jossa käydään keskusteluja ja mietitään yhdessä tulevan vuoden tavoitteita. Sovittuja teemoja ja tavoitteita viedään vuoden mittaan eteenpäin erilaisissa pienemmissä kokoontumisissa.
– Vietämme toimintapäivän koko henkilökunnan kesken jossain muualla kuin tehtaalla. Tänä vuonna keskityttiin asiakkaaseen ja asiakkaan kanssa tehtävään kehitystyöhön. Pääteeman rinnalla on aina myös muita teemoja. Tällä hetkellä toista vuotta peräkkäin isompana teemana on erilaisuuden ymmärtäminen. Kahtena edellisenä vuonna se oli kuunteleminen, Ekberg kertoo.
Kun yrityksen tavoitteet on yhdessä asetettu, ne jalkautuvat yksilöiden tavoitteiksi.
Jari Vuori näkee yhteisen päivän hyvänä mahdollisuutena pysähtyä ja käydä keskustelua sellaistenkin työkavereiden kesken, joiden kanssa ei normaalin työpäivän aikana ehdi ajatuksia vaihtaa.
– Se on mukava päivä eikä siellä mietitä pelkästään, että miten saadaan ura urkenemaan ja firman tulos tappiin. Se on myös yhdessäoloa ja hengen luomista.
Kun yrityksen tavoitteet on yhdessä asetettu, ne jalkautuvat yksilöiden tavoitteiksi. Ja jos huomataan, että olemassa oleva osaaminen ja asetetut tavoitteet eivät kohtaa, erot kurotaan umpeen koulutuksella.
– Me olemme tasan niin hyvä yritys kuin mitä meillä työskentelevien ihmisten osaamistaso on, Ekberg muistuttaa.
Fiblon Oy
Fiblon Oy kehittää ja myy kattaus- ja pyyhintäratkaisuja majoitus- ja ravintola-alalle. Yhtiön omia tuotemerkkejä ovat ammattikeittiöille suunnattu FIBRA ja laajan kattaustuotevalikoiman tarjoava SOFTLIN.
Liikevaihto 2016: 5,8 milj. €
Henkilöstön määrä: 26
Lue lisää: www.fiblon.com