Jyty: Työnantajan vastattava henkilöstökoulutusta lisäämällä muutoshaasteisiin

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuuston kokouksessa tiistaina 23.5. puhunut liiton puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii työnantajilta lisäpanostuksia henkilöstön koulutukseen haettaessa vastauksia meneillään oleviin suuriin työelämän muutoksiin, joita työntekijät päivittäin kohtaavat digitalisaation, sote-myllerryksen ja mm. monikulttuurisuuden tuomien haasteiden edessä.

Henkilöstön koulutustarve näkyy  erityisen vahvasti digitalisaation seurauksena

Pihlajamäen mukaan Jytyn keskeisillä ammattialoilla kuten sihteeri-, talous- ja hallintotyössä sekä mm. kirjasto-alalla henkilöstön lisääntyvä koulutustarve on näkynyt erityisen vahvasti digitalisaation seurauksena.

”Se muuttaa työtä enemmän kuin mikään muu työelämään liittyvä murros vuosikymmeniin. Henkilöstön jatkuva koulutus, tietojärjestelmien uudistuminen ja palveluprosessien kehittäminen ovat avainkehityskohteita silloin, kun puhutaan työelämän tämän päivän suurimmista haasteista”, Pihlajamäki korostaa.

Jytyn keväällä tehdyn jäsenkyselyn mukaan, johon vastasi noin 8000 jäsentä, kirjastoalalla työskentelevistä kolmannes (32,9 %) kokee, ettei ole saanut riittävästi koulutusta osaamisensa ylläpitämiseksi digitalisaation muuttaessa merkittävästi alan työtä. Jopa 40,9 % uskoo lisäksi, että alan henkilöstömäärä vähenee tulevaisuudessa itsepalvelukirjastojen seurauksena.

Kolmannes  kokee, ettei ole saanut riittävästi koulutusta osaamisensa ylläpitämiseksi digitalisaation muuttaessa merkittävästi alan työtä.

Sihteeri- ja hallintotyössä työskentelevistä peräti 42,6 % katsoo, ettei ole saanut työnantajalta riittävästi tukea työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen digitalisaation sekä isojen työnantajamuutosten keskellä.

Digitalisaatiolla pyritään tuottavuuden lisäämiseen. Vaikutus voi olla kuitenkin – ikävä kyllä – jopa päinvastainen, mikäli osaamiseen ei ole satsattu ja tietojärjestelmät eivät toimi tai ole yhteensopivia. Siksi nyt mitä pikimmiten tarvittaisiin panostusta digi-osaamiseen sekä työn ohessa tapahtuvan jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien parantamiseen henkilöstö- ja aikuiskoulutuksen tarjonnan kautta,” Pihlajamäki huomauttaa.

Osaamiskartoituksia tekemällä ja koulutukseen satsaamalla voitaisiin Pihlajamäen mukaan parantaa organisaation muutoskykyä ja edistää sitä paljon puhuttua tuloksellisuutta. ”Digimurroksessa yhä tärkeämpää on se, miten uutta teknologiaa hyödynnetään lähtemällä henkilöstölähtöisestä innovoinnista, rohkeudesta kokeilla ja kyseenalaistamalla perinteisiä työpaikan rooleja”, Pihlajamäki huomauttaa.

Jytyn kyselyn mukaan koulunkäynninohjaajista 54,8 % sanoo, ettei ole saanut riittävästi koulutusta monikulttuurisessa ympäristössä työskentelemiseen. ”Peräti 83,9 % heistä, jotka eivät koulutusta ole saaneet, haluaisi valmennusta erilaisten kulttuurien tuntemukseen ja ymmärtämiseen.”
Sosiaalialalla työskentelevistä Jytyn jäsenistä puolet (49 %) toivoi työnantajilta lisää tietoa sote-uudistuksesta ja 41,7 % kaipasi koulutusta mm. osaamisen ylläpitämiseksi.

Pihlajamäki huomauttaa, että STTK:ssa alkuvuodesta tehdyn tuoreimman kyselyn mukaan 42 % palkansaajista – kunta-alalla kolmannes (32 %) ja yksityisellä sektorin lähes puolet (48 %) – kokee työnantajan tarjoavan melko huonosti tai ei lainkaan mahdollisuuksia osaamisen ja ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen.

Lisätietoja: puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756

Ajankohtaista

19.2.2025

Järjestöjen kannanotto: Ammatillinen koulutus turvaa kasvun, lisäleikkauksia ei tarvita

Lue
19.2.2025

Eettinen kuormitus kasvaa resurssien vähetessä

Lue
18.2.2025

Uudistukset ajoivat nuorten työpajatoiminnan kriisiin – Jytyn Voima: ”Päätöksissä on unohdettu nuoret”

Lue
18.2.2025

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhteistoimintalain muuttamisesta, HE 198/2024 vp

Lue
17.2.2025

Miten pidennämme työuria? Tutkijaseminaari 27.2.

Lue
17.2.2025

Kestävä asuminen alkaa meistä kaikista

Lue
14.2.2025

Pro ilmoitti uudesta lakosta teknologiateollisuuteen

Lue
14.2.2025

Maa on jäässä tai kärsä kipeä

Lue