Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola haluaa irrottaa sote-uudistuksen maakuntauudistuksesta. Molemmat uudistukset ovat tarpeen, mutta nykyisillä suunnitelmilla ne eivät toteudu onnistuneesti. SuPer kannattaa demokraattisempaa mallia, kuntayhtymämallia, jossa myös pienempien kuntien ääni kuuluu.
Maakunnille nyt kaavailtu tehtäväkenttä on liian laaja. Sosiaali- ja terveydenhuolto tulee kärsimään maakunnan rahanjaossa ja tulee jäämään maakunnan vastuulle tulevien muiden tehtävien varjoon. Ennaltaehkäisevä työ ja erityisesti kotiin annettavat palvelut tulevat kärsimään eniten. Tämä tulee puolestaan lisäämään merkittävästi kalliimpia korjaavia toimenpiteitä. – Samalla sote-sektorille kaavailluille säästöille voidaan sanoa heti hyvästit, toteaa puheenjohtaja Paavola.
Maakuntamalli ei ole demokraattinen. Suurin osa Suomen kunnista voi jäädä ilman yhtään edustajaa maakuntavaltuustossa. Kuntayhtymässä jokaisella kunnalla sen sijaan on vähintään yksi äänivaltainen edustaja korkeimmassa päätöksentekoelimessä. Maakuntamallissa valta keskittyy alueille ja kuntiin, joissa on suurimmat väestökeskittymät. Sote-sektorin palvelupisteiden määrittelyssä tai palveluntuottajien valinnassa pienillä kunnilla ei maakuntamallissa ole vaikutusmahdollisuuksia.
Tavoiteltavat säästöt toteutuvat parhaiten, kun kuntayhtymille annetaan oikeus määrittää sote-sektorin verotus. Tällöin ennaltaehkäisevä toiminta ja kustannustehokkaat toimintamallit tulisivat parhaiten käytäntöön. Kuntayhtymillä ei olisi mahdollisuutta siirtää vastuuta palveluista valtion tai kuntien vastuulle. Kuntasektorin taloudenhallinta saisi myös vakautta, koska sotesta ei tulisi kunnille enää epämiellyttäviä yllätyslaskuja. Kuntayhtymä omalla verotusoikeudella on myös perustuslakivaliokunnan pitämä mahdollisuus sote-sektorin toimintamalliksi.
Kuntayhtymämallissa säästöjen saaminen ja yksityissektorin palvelutuotannon lisääminen tapahtuvat hallitusti. Asiakkaille tärkeä valinnanvapauden roolin kasvattaminen onnistuu parhaiten palvelusetelien käyttöä lisäämällä.
Mikäli uudistuksesta halutaan saada myös toimiva, parhaiten se onnistuu erottamalla sote-uudistus maakuntauudistuksesta. Molemmat uudistukset on puheenjohtaja Paavolan mukaan mahdollista toteuttaa onnistuneesti, mutta ne on tehtävä erillisinä uudistuksina.
SuPer on laskenut todennäköiset maakuntavaalien tulokset käyttäen pohjana viimeisiä eduskunta- ja kuntavaaleja sekä ottanut vertailulaskelmissa huomioon myös vaalitaktikoinnin. Katso maakuntavaltuustojen paikkajakoennuste ja kuntakohtaiset luvut www.superliitto.fi/sote
Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085