STTK: Aktiivimalli 2 on sekava ja palvelut riittämättömät

Työ- ja elinkeinoministeriössä on valmisteltu omaehtoisen työnhaun mallia ja työttömyysturvan seuraamusjärjestelmää eli niin sanottua aktiivimalli 2:sta koskevaa esitystä. Se lähtee lausunnolle tällä viikolla. STTK:n mielestä esitys on jälleen yksi esimerkki kehnosta lainvalmistelun tasosta.

– Valtavalla kiireellä tehdään muutoksia, joiden vaikutusarvioita ei ole valmistelun aikana kyetty selvittämään edes tyydyttävästi, johtaja Katarina Murto harmittelee.

Esityksen tarkoitus on, että työtön ensisijaisesti verkkopalveluiden kautta ilmoittautuu työn hakijaksi kasvupalvelun asiakastietojärjestelmään. Sen perusteella hänelle laaditaan digitaalisesti työllistymissuunnitelma. Työttömän tulisi hakea keskimäärin vähintään yhtä työpaikkaa viikossa ja raportoida hakemistaan paikoista verkkopalveluiden kautta kerran kuukaudessa.

– On selvää, että työttömällä tulee olla velvoite hakea työtä. Työttömältä kuitenkin edellytetään, että hän mekaanisesti määräajoin hakee työpaikkoja, joihin hän voi perustellusti oman arvionsa mukaan olettaa työllistyvänsä. Tämä johtanee hyvin tulkinnanvaraisiin päätöksiin, kun arvioidaan, onko työtön toiminut oikein. Epäselvää on sekin, miten turvataan digipalveluiden toimivuus ja saatavuus kaikille. Jotta työttömien työllistymistä kyettäisiin aidosti edistämään, tulisi palveluita uudistaa ja resursseja merkittävästi lisätä siten, että työtön voidaan henkilökohtaisesti kohdata ja arvioida hänen työllistymisensä mahdollisuudet ja tarvitsemansa palvelut kasvotusten, Murto toteaa.

Työttömyysturvalain sanktioita omaehtoisen työn haun ja työllistymistä edistävien palveluiden laiminlyönnistä ehdotetaan porrastettavaksi siten, että ensimmäisestä laiminlyönnistä seuraa muistutus. Sen jälkeen sanktiot asteittain kovenevat.

– On täysin epäselvää, miten tämä esitys käytännössä toimii aiemmin voimaan tulleen aktiivimallin suhteen. Sanktioiden keventäminen on oikea suunta. Esitys kuitenkin entisestään monimutkaistaa työttömyysturvajärjestelmää. Sekavuus johtaa siihen, että työttömän on mahdotonta olla selvillä siitä, mitä toimenpiteitä häneltä kulloinkin edellytetään ja mitä sanktioita voi seurata, Murto arvioi.

STTK on pitänyt koko ajan tärkeänä, että työllistämistä edistävät sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut integroidaan nykyistä vahvemmin ja palveluresurssit kohdistetaan nimenomaan kannustavaan työllistymiseen – ei valvontaan tai monimutkaisiin sanktioihin ja byrokratian lisäämiseen.

Sosiaaliturvan uudistaminen on todennäköisesti yksi seuraavan hallituskauden merkittävistä hankkeista. STTK kannattaa järjestelmän uudistamista. Keskeisinä lähtökohtina järjestö pitää työn vastaanottamisen kannustavuutta, palvelujärjestelmän uudistamista ja resurssien lisäämistä sekä syrjäytymisen ehkäisemistä osallisuuden kautta.

– On järjetöntä, että nyt kiireellä tehdään huonoa ja järjestelmää monimutkaistavaa lainsäädäntöä, jonka vaikutusarviot ovat puutteelliset. Nyt olisi järkevää pohtia sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuusuudistuksen lähtökohtia, joita valmistellaan TOIMI-hankkeessa. Hätäisesti valmistellut ja sekavat muutokset pitäisi malttaa jättää tekemättä, Murto esittää.

Ajankohtaista

30.10.2024

Tehy: HUS vetää massiivisia yt-neuvotteluita puutteellisilla esityksillä eikä vastaa tietopyyntöihin

Lue
29.10.2024

Vuoden viimeinen palkkapäivä -vaikuttajayhteistyö käynnistyy

Lue
28.10.2024

Johanna Aatsalo Tehy-lehden päätoimittajaksi

Lue
25.10.2024

Kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttaminen, HE-luonnos

Lue
24.10.2024

Palkkamontun umpeen kuromisessa vielä tekemistä

Lue
22.10.2024

Ovatko seuraavat eduskuntavaalit vauvavaalit?

Lue
16.10.2024

Väitteitä ja vastaväitteitä vientivetoisen työmarkkinamallin työmarkkinavaikutuksista

Lue
15.10.2024

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttaminen – HE luonnos

Lue