Parantaako työntekijöiden aseman heikentäminen työllisyyttä?

Hallitus esitti keväällä irtisanomissuojan heikentämistä henkilösyistä alle 20 hengen firmoissa ja alle 30-vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien määräaikaisten työsuhteiden perustevaatimuksen poistamista. Jälkimmäisestä sittemmin luovuttiin, ensimmäinen on toistaiseksi jäljellä.

Irtisanomissuojan heikentäminen eriarvoistavaa

Irtisanomissuojan heikentäminen alle 20 hengen firmoissa on monellakin tapaa ongelmallinen pyrkimys. Ensinnäkin, työntekijät (ja yritykset) joutuvat eriarvoiseen asemaan melko mielivaltaisen asian perusteella, joka ei ole perusteltavissa juuri mitenkään. Toiseksi, yrittäjille luodaan ongelmallinen kannuste 19 työntekijän kohdalle. Kolmanneksi, työntekijöille syntyy kannuste pyrkiä suurempiin firmoihin töihin, koska irtisanomissuoja on niissä vahvempi. Mistä pienet firmat löytäisivät jatkossa osaavaa työvoimaa, kun työntekijöillä olisi pyrkimys päästä suurempiin firmoihin töihin?

Kaikki nämä ongelmat, mutta syntyykö hyötyjä? Jää nähtäväksi. Mallin yksityiskohtiahan ei ole vielä olemassa. Voi ihan hyvin olla mahdollista, että hanke karahtaa perustuslakiin, poliittisiin kiistoihin tai vaikka mihin. Kansainvälisesti vertaillen irtisanomisen helppous tai vaikeus ei ole kovin merkittävä työllisyyden mittari. Esimerkiksi Saksassa irtisanominen on kallista (muistatteko Bochumin tehtaat?) ja silti työllisyysaste on korkea ja taloudella menee hyvin.

Miksi nuoria yritetään kepittää?

Aiemmin hallitus luopui alle 30-vuotiaiden kohdalla määräaikaisrekrytoinnin perustevaatimuksen poistamisesta. Hyvä niin. Yhdenvertaisuuslain perusteella ketään saa asettaa eriarvoiseen asemaan iän, sukupuolen yms. perusteella.

Taustalla oleva ajatuskin on kumma. Esitystä perusteltiin sillä, että alle 30-vuotiaita on paljon työttömänä ja muutos parantaisi heidän työllistymistään. Eikö samalla logiikalla yli 55-vuotiaita pitäisi saada palkata heikommin ehdoin? Ilmeisesti hallitukselle ei tullut mieleenkään esittää tällaista. Nuoria on kai jollain tapaa hyväksytympää kepittää kuin keski-ikäisiä. Ajatus siitä, että jonkin ihmisryhmän asemaa parannetaan heikentämällä heidän irtisanomissuojaansa, on lievästi sanottuna nurinkurinen.

Jos laajemmin tarkastellaan työllisyyttä ja kasvua, sen taustatekijöinä ovat hyvä tuottavuus ja kilpailukyky. Tilauksia tulee, talous kasvaa ja ihmisiä rekrytoidaan silloin, kun kilpailukyky on vahva ja liiketoiminta on kannattavaa. Tässä taloussuhdanteessa osaavasta työvoimasta alkaa olla sitä paitsi jo pulaa. Yritykset joutuvat ennemminkin kilpailemaan hakijoista tarjoamalla hyviä työehtoja, kuin huolehtimaan siitä miten heitä voi helpommin irtisanoa.

Antti Koskela
ekonomisti

Ajankohtaista

25.4.2024

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestöiltä yhteinen kannanotto ministeri Anna-Kaisa Ikoselle – sotealan työntekijöiden vaalikelpoisuus palautettava

Lue
24.4.2024

SuPerin Paavola: Asiakkaalle suunniteltu kotihoito jää usein toteutumatta

Lue
23.4.2024

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille

Lue
22.4.2024

Suomen työmarkkinatilanne herättää kansainvälistä huomiota

Lue
22.4.2024

Yksityisen opetusalan työriidan sovintoesitys hylättiin – lakko useissa oppilaitoksissa 23.–24.4.

Lue
22.4.2024

Simpukkapatoja ja työelämän lainsäädäntöä

Lue
19.4.2024

Meto: Puunkuljetukset ovat vaarassa

Lue
18.4.2024

STTK-Opiskelijat: Kehysriihen päätökset uuvuttavat opiskelijat ja viivästyttävät valmistumista

Lue