SuPerin julkaisema selvitys ammatillisen koulutuksen uudistuksesta paljastaa, että työelämäpainotteisuus opinnoissa toteutettiin ilman, että työpaikoilla ehdittiin valmistautua ja sopeutua muutokseen. Opiskelijoiden ohjaukseen työpaikalla tulee kuitenkin osoittaa aikaa ja tukea.
”Ensi vaiheen kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista” -selvityksen mukaan työpaikoilla perehdytys ammatillisen koulutuksen muutoksiin on ollut puutteellista ja tietoa ei ole ollut tarjolla riittävästi.
Uudistuksen myötä opettajien työpanos työpaikalla tapahtuvaan opiskelijan ohjaukseen ei lisääntynyt, vaan 35 % selvityksen kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että opettajan näkyvyys työpaikalla väheni.
Uudistusta ennen tehtiin mittavia leikkauksia ammatillisen koulutuksen rahoitukseen
Uudistusta ennen tehtiin mittavia leikkauksia ammatillisen koulutuksen rahoitukseen, mikä on tarkoittanut mm. 1600 ammatillista opettajaa vähemmän aiempaan verrattuna.
Kyselyyn vastanneista 68 % oli sitä mieltä, että koulutusleikkaukset näkyvät opiskelijoiden osaamisen tasossa. Leikkausten vaikutusten arvioinneissa korostuivat opiskelijoiden heikko teoriaosaaminen ja puutteelliset valmiudet käytännön taidoissa työpaikalle tultaessa. Osalla opiskelijoista on puutteita aivan perustaidoissa sekä kielitaidossa.
Koulutuskorvausten poistaminen vaikeutti myös aluksi lähihoitajaopiskelijoiden pääsyä käytännön harjoitteluun, erityisesti erikoissairaanhoidossa. Uudistuksen tavoitteena olevat yksilölliset opintopolut edellyttävät oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä. Kyselyn tulosten perusteella tämä on toteutunut huonosti.
Valtaosa lähihoitajaopiskelijoista saa laadukasta opetusta sekä koulussa että työpaikalla. Ongelmiin on kuitenkin puututtava, jotta koulutuksen tasainen laatu voidaan turvata.
– Laadun takaamiseksi pääsy- ja soveltuvuuskokeet on saatava pakollisiksi kaikkiin lähihoitajia kouluttaviin oppilaitoksiin. Tämä ei yksin riitä, sillä ammatillisen koulutuksen rahoitusta tulee parantaa, jotta mm. lähi- ja teoriaopetusta voidaan tarjota enemmän, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.
Työpaikoilla opiskelijoiden ohjaukseen ei osoiteta erillistä aikaa, vaan ohjaus tapahtuu perustyön rinnalla. Kyselyyn vastanneet työpaikkaohjaajat ovat kokeneet ohjauksen suurena haasteena, sillä opiskelijoiden tavoitteet ovat yksilöllisiä ja valmiudet vaihtelevat. Nyt julkaistun selvityksen mukaan lisääntyvää ohjausvastuuta ei ole kyetty työelämässä ottamaan vastaan.
– Opiskelijoiden ohjaaminen ja arviointi on vaativaa työtä, jota tehdään nyt oman työn ohessa ja usein kiireessä,SuPerin asiantuntija Soili Nevala sanoo.
SuPerin selvitys ”Ensi vaiheen kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista – Lähihoitajaopiskelijat työpaikalla 2018 ” vastaajista 94 % on superilaisia työpaikkaohjaajia.
SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.
Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Soili Nevala, 050 385 4130