Hyviä käytäntöjä työpaikoille koronaviruksen aikana etätyössä työskentelyyn

Kaikki ovat koronakeväällä yhtälailla uuden edessä. STTK teki kyselyn luottamusmiehille ja kysyi mitä hyviä käytäntöjä heillä on jakaa muille, miten koronaviruksen aikana työskennellään:

  1. Etätyövakuutus etätöissä työskentelevien turvaksi
  2. Erilaiset työaikajärjestelyt ja joustoja työn ja perheen yhteensovittamiseen
  3. Sairauspoissaolojen suhteen oma ilmoitus esimiehelle
  4. Työntekijöiden sijoittaminen työpaikalla niin, että turvavälit mahdollista pitää, sekä työntekijöiden jakaminen ryhmiin kontaktien välttämiseksi
  5. Ruokailu- ja muiden taukojen porrastaminen työpaikalla työntekijöiden turvallisuuden parantamiseksi
  6. Työntekijöiden riittävä perehdyttäminen uusiin tilapäisiin tehtäviin
  7. Työpisteiden muokkaaminen turvallisemmaksi sekä riittävien suojavarusteiden hankkiminen
  8. Säännölliset kokoukset työsuojeluorganisaation ja yhteistoimintaorganisaation kanssa koronatilanteen käsittelemiseksi
  9. Säännöllinen tiedottaminen ja ohjeistukset koronaan liittyen
  10. Vapaamuotoisemmat kokoontumiset, taukojumppa jne. etätyövälineiden (teams, zoom, skype) kautta.

***

STTK:n kysely koronaviruksen vaikutuksista: YT-neuvotteluiden piirissä vajaa kolmannes – jaksamiseen panostetaan huolestuttavan vähän

Ajankohtaista

1.7.2025

STTK: Koulutuskorvauksen poisto on uusi isku naisvaltaisten alojen työntekijöille

Lue
1.7.2025

EU:n monivuotinen rahoituskehys uudistuu – miten käy työelämän rahoille?

Lue
30.6.2025

Suomen vihreä harha: Emme ole ympäristöteknologian kärkimaa

Lue
30.6.2025

Toimisto suljettu 30.6.–3.8.

Lue
30.6.2025

Yhteistoimintalaki muuttuu 

Lue
30.6.2025

Talouskasvu ja työllisyys hyytyvät pysyvästi – syynä sopeutus

Lue
27.6.2025

Yleistukea koskeva lainsäädäntö, HE

Lue
27.6.2025

Toimeentulotuen kokonaisuudistus

Lue