Suomen pelastusalan ammattilaiset: Hätäkeskukset tarvitsevat lisää työntekijöitä pikaisesti – päivystäjäpula kuormittaa salihenkilöstöä

Hätäkeskuspäivystäjien työhyvinvointia ja työssä jaksamista on tuettava useilla eri toimilla. Keskeinen ratkaistava asia on Hätäkeskuslaitoksen pysyväksi muodostunut henkilöstöpula.

— Hätäkeskuksiin tarvitaan lisää henkilöstöä pikaisella aikataululla. Valtion on osoitettava riittävät resurssit, jotta uusien hätäkeskuspäivystäjien kouluttaminen ja palkkaaminen on mahdollista, sanoo johtaja Kim Nikula Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALista.

— Hätäkeskuspäivystäjien koulutuksessa on jatkossakin hyödynnettävä myös alueellisia kursseja, joista on hyviä kokemuksia, Nikula jatkaa.

Hätäkeskuksissa on pitkään ollut henkilöstön rekrytointivaikeuksia, jonka vuoksi hätäkeskuspäivystäjien jaksaminen on ollut koetuksella. Henkilöstöpulaan on osaltaan johtanut päivystäjien irtisanoutuminen.

— Pois lähteneiden motiivit on syytä selvittää tarkasti, tarvittaessa ulkopuolisella avulla. Tämän jälkeen voimavaroja tulee ohjata päivystyssalien työn kehittämiseen henkilöstölähtöisesti. Samaan aikaan pitää huolehtia hätäkeskuslaitoksen sisäisen koulutuksen toimivuudesta ja ajantasaisuudesta, sanoo puheenjohtaja Kaarina Salomaa Hätäkeskusammattilaisten liitosta.

Jo nyt on tiedossa ratkaisuja, joita päivystäjien työkuormaan ja työvoimapulaan on käytettävissä. Jos päivystäjäkoulutuksen opiskelijavalinnassa painotetaan haastatteluja, voidaan vuorotyöhön sitoutuneet hakijat löytää entistä paremmin. Hätäkeskuksiin on tulossa joustava työvuorosuunnittelu, mutta jo ennen järjestelmän käyttöönottoa voidaan toteuttaa yksilöllisiä päivystäjien työaika- ja työvuorojoustoja.

— Hätäkeskusten verkottunut toimintamalli mahdollistaa sen, että päivystäjällä on mahdollisuus työskennellä fyysisesti toisen alueen hätäkeskuksessa vastatessaan oman alueen hätäpuheluihin. Päivystäjillä on tähän valmiuksia, kykyä ja halua. Myös päivystäjän työstä pois lähteneitä on mahdollista houkutella takaisin uusilla järjestelyillä, Salomaa sanoo.

Hätäkeskuspäivystäjät toivovat henkilöstön aloitteiden huomioimista ja työnsä arvostamista.

— Työnhyvinvoinnin parantamisessa tarvitaan tekoja. Toivomme, että hätäkeskuspäivystäjien työssä jaksamista pystytään jatkossakin hätäkeskuksissa edistämään hyvässä yhteistyössä henkilöstön ja työnantajan kanssa, Salomaa toteaa.

Lisätietoja:
Järjestön johtaja Kim Nikula, Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL ry, p. 040 716 1805, kim.nikula@spal.fi
Puheenjohtaja Kaarina Salomaa, Hätäkeskusammattilaisten liitto HAL ry
p. 045 111 6816, kaarina.salomaa@spal.fi

Ajankohtaista

23.4.2025

Hätäkeskushenkilöstö lakkovalmiudessa oikeudenmukaisen palkkakehityksen puolesta

Lue
23.4.2025

Valtion lakot laajenevat – Lakkoon menossa yli 5 500 valtion virkamiestä ja työntekijää

Lue
23.4.2025

Onnea 80-vuotias KthLiitto!

Lue
22.4.2025

Miten taloutta voidaan tasapainottaa kehysriihessä ilman sote-leikkauksia? Tehyn ekonomisti Anni Marttisella on vaihtoehtoja verokertymän kasvattamiseen

Lue
16.4.2025

Varmaa on vain epävarmuus

Lue
15.4.2025

Erto on tänään ilmoittanut henkilöstöalan työt historialliseen lakkoon

Lue
15.4.2025

Tehy: Hallituksen puoliväliriihessä ei voi enää leikata lisää sote-palveluista – antaako Petteri Orpo hyvinvointialueille lisäaikaa talouden sopeuttamiseen – myös verotusta on kehitettävä oikeudenmukaisemmaksi

Lue
15.4.2025

Kasvun eväitä etsimässä

Lue