Monen vuoden ja vaihtuvien hallitusten jälkeen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus vihdoin etenee. Eduskunta hyväksyi sote-lait ennen juhannusta. Uudistus ei tietenkään ole vielä täydellinen, mutta se aloittaa pitkään odotetun prosessin, jonka tarkoituksena on parantaa sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja yhdenvertaisuutta. Samalla pyritään hillitsemään kustannuksia.
Uudistuksen edetessä ei silti voida tyytyä vain oletukseen, että hallintomallin muutos riittää hyviin tuloksiin. Prosessissa on tehtävä jatkuvaa vaikutusarviointia ja muutettava kurssia joustavasti. Näin isossa uudistuksessa erityisen keskeiseksi nousee riittävä resursointi, jonka tulisi olla pohjoismaisella tasolla.
Kyseessä on valtava organisaatiouudistus, jonka muutoskustannukset tulevat olemaan mittavat. Alkuun pääsemiseksi niihin on varauduttava jo hallituksen tulevan syksyn budjettiriihessä. Resursseja tarvitaan esimerkiksi uudelleenorganisointiin, henkilöstön koulutukseen, investointeihin ja palkkaharmonisointiin. Näiden asianmukaiseen toteutumiseen osoitettujen resurssien riittävyyttä on tarkasteltava koko siirtymäajan. Samalla on huolehdittava siitä, että investoinnit tutkimus-, kehitys- ja opetustoimintaan yliopistosairaaloissa eivät heikkene uudistuksen myötä.
Maakuntaveron käyttöönotto on perusteltua pitkällä aikavälillä, sillä se tarjoaa alueille merkittävän kannustimen kustannusten hillitsemiseen.
Maakuntaveron käyttöönotto on perusteltua pitkällä aikavälillä, sillä se tarjoaa alueille merkittävän kannustimen kustannusten hillitsemiseen. Maakuntavero ei kuitenkaan saa nostaa kokonaisverotusta. Veropohjan laajentaminen rahoituksen varmistamiseksi on kannatettavaa.
Rahoitus on kuitenkin sote-uudistuksessa vain yksi, joskin keskeinen asia. Uudistuksella on tarkoitus saavuttaa aidosti parempia palveluja, jotka painottuvat terveysongelmien ennaltaehkäisyyn, palvelujen parempaan saatavuuteen ja saavutettavuuteen, henkilöstön jaksamiseen ja riittävyyteen sekä hoitotakuun toteutumiseen. Tämä kaikki edellyttää jatkuvaa seurantaa ja vaikutusarviointien tekemistä tavoitteiden toteutumiseksi.
Sote-uudistus on toteutettava johtamalla hallitusti ja henkilöstön edustajia joka vaiheessa tarkasti kuunnellen.
Sote-uudistus on toteutettava johtamalla hallitusti ja henkilöstön edustajia joka vaiheessa tarkasti kuunnellen. Samalla on kehitettävä henkilöstön työnjakoa mielekkäämmäksi ja tehokkaammaksi, palkkaharmonisaatio on toteutettava mielellään kahden vuoden sisällä ja tietojärjestelmiä on kehitettävä tehostamaan prosesseja ja palveluiden saatavuutta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus tulee parhaimmillaan parantamaan meidän kaikkien terveyttä ja julkisen sektorin kestävyyttä. On kuitenkin erittäin tärkeää huomata, että tämä historiallinen ja historiallisen iso uudistus tehdään keskellä samoin historiallista koronakriisiä, joka on kuormittanut ennen kaikkea sote-aloja. Tulevilla hyvinvointialueilla on merkittävää hoitovelkaa ja suuria ongelmia henkilöstön jaksamisessa. On ehdottomasti suunnattava katse sote-alojen veto- ja pitovoimaan, sillä samoilla aloilla on tiedossa merkittävää eläköitymistä seuraavan kymmenen vuoden sisällä.
Kokonaisuutena uudistus on toivottu, mutta suuri haaste. Nyt varsinainen uudistustyö vasta alkaa ja ongelmiin niiden ilmetessä on puututtava mahdollisimman pian.
Elena Gorschkow
Kirjoittaja on STTK:n yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö.