Usein kuulee harjoitteluissa olevilta tai juuri sen päättäneiltä opiskelijoilta, että ohjaus oli surkeaa. Opiskelijoita kohdellaan huonosti, heitä saatetaan pitää vain tien tukkeena ja motivaatio opiskelijoiden ohjaukseen on huono.
Ammattikorkeakoulussa ja ammattikoulussa harjoitteluilla on erittäin merkittävä rooli opiskelijan opintiellä. Ammattilaiseksi kehittyminen tapahtuu huomattavan paljon työympäristössä, jolloin sen merkitys kasvaa. Koulussa opittua teoriaa sovelletaan käytäntöön juuri harjoittelupaikoissa ja opitaan suuri määrä ylimääräistä tietoa työelämän osaajilta. Jos harjoittelu menee pieleen, jää opiskelijan oppimiskokemukset heikoksi ja pahimmillaan johtaa siihen, että opiskelija vaihtaa alaa kokonaisuudessaan.
Opiskelijan ohjausta ei saisi laittaa sellaisen ohjaajan harteille, joka ei ole motivoitunut ohjaukseen.
Harjoittelijoiden huonoon kohteluun on varmasti monia syitä, mutta suurimpina nousee esiin ohjaamiskoulutuksen puute. Ohjaajia pitäisi kouluttaa ohjaamiseen aktiivisesti työpaikoilla. Miten saat selitettyä kompleksinkin asian juuri alalle ilmentyneelle opiskelijalle siten, että opiskelija sen ymmärtää? Erinomainen tietotaitokaan ei takaa hyvää ohjaajaa, jos ei sitä tietoa osaa ymmärrettävästi opiskelijalle jakaa. Opiskelijan opiskeluiden vaihe tulisi ottaa yksilöllisesti ohjauksessa huomioon, jotta voitaisiin kääntää vaikeaa ammattisanastoa ja muuta tietoa ymmärrettävään muotoon. Monessa sairaanhoitopiirissä on käytössä opiskelijoiden ohjaajille koulutussarjat, jotka tähtäävät nimenomaan ohjausosaamisen lisäämiseen. Tämä on erittäin suositeltava suuntaus, ja sen kehittämiseen tulisi käyttää resursseja.
Ohjaajalla on myös usein huono motivaatio ohjata opiskelijaa. Syitä on varmasti monia ja niitä tulisi myös ymmärtää. Omassa työssäjaksamisessa voi olla haasteita tai vasta työnsä aloittaneelle työhön orientoituminen voi viedä huomion. Opiskelijan ohjausta ei saisi laittaa sellaisen ohjaajan harteille, joka ei ole motivoitunut ohjaukseen. Se aiheuttaa turhaa taakkaa ohjaajalle ja huonoa ohjausta opiskelijalle.
Harjoittelukohtelun arvoa opiskelijan motivaation tappajana ei kannata vähätellä. Liian usein opiskelija huonon harjoittelukokemuksen vuoksi kokee huonoa omatuntoa omasta osaamisestansa, opiskeluinnon heikkenemistä ja jopa mielenterveyden ongelmia. Harjoittelijoita tulee kohdella tulevaisuuden työkavereina, erityisesti aloilla missä tekijöistä on puutetta.
Markus Wright
Kirjoittaja on STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja