Onnettomuuspaikoilta leviävät kuvat eivät huoleta vain ammattilaisia – valtaosa suomalaisista pitää onnettomuuspaikkakuvien jakamista sosiaalisessa mediassa paheksuttavana

Touko-kesäkuussa toteutettu Liikenneturvan tutkimus osoittaa, että kolme neljästä suomalaisesta pitää paheksuttavana onnettomuuspaikkakuvien jakamista sosiaalisessa mediassa. Yli puolet myös kannattaa ajatusta, että onnettomuuspaikkojen kuvaaminen kiellettäisiin lailla.

Onnettomuuspaikkojen kuvaaminen on vaarallinen ilmiö. Liikenneturvan tutkimus paljastaa, etteivät ammattilaiset ole ainoita asiasta huolta kantavia.

Valtaosa suomalaisista pitää onnettomuuspaikasta otettujen kuvien jakamista sosiaalisessa mediassa paheksuttavana. Erittäin paheksuttavana kyseistä toimintaa pitää lähes puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista. On selvää, etteivät onnettomuuspaikoilla työskentelevät pelastusalan ammattilaiset ole ainoita ilmiöstä huolestuneita.

Itse kuvaamisen kieltämistä lailla kannattaa yli puolet suomalaisista. Pelastusalan ammattilaisista kuvaamista olisi valmiita rajoittamaan yli 90 prosenttia.

– Kuvaaminen ei kuulu onnettomuuspaikalle. Valtaosa kokee, että kuvaaminen ja kuvien jakaminen ei ole hyväksyttävää, tutkimuksen tulokset antavat aihetta ajatteluun. Jokainen voi miettiä asiaa omalta kohdaltaan. Haluaisinko tulla kuvatuksi onnettomuuden uhrina? Vastaus on varmasti en, pohtii Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tomi Rossi

Esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa onnettomuuspaikan kuvaamisesta on ollut mahdollista saada rangaistus vuodesta 2018 saakka. Saksassa onnettomuuspaikan kuvaaminen on puolestaan ollut rangaistavaa jo vuodesta 2016 lähtien.

Parhaillaan käynnissä oleva pelastusalan toimijoiden yhteinen Kuvaa elämää – älä onnettomuuspaikkaa -kampanja pyrkiikin lisäämään tietoa onnettomuuspaikkojen kuvaamisen ongelmallisuudesta, jotta yhä useampi onnettomuuspaikkakuva jäisi myös Suomen teillä ottamatta.

– Onnettomuuspaikan kuvaaminen on paitsi epäkunnioittavaa onnettomuuden uhreja kohtaan, myös hengenvaarallista sekä kuvaajalle itselleen että muille tielläliikkujille. Lisäksi kuvaaminen vaikeuttaa pelastustyöntekijöiden elintärkeää työtä. Onnettomuustilanteissa puhelinta tulisi käyttää ainoastaan avun hälyttämiseen paikalle, projektipäällikkö Niki Räsänen Suomen Palopäällystöliitosta muistuttaa.

Onnettomuuspaikalla toimiminen hallussa suurimmalla osalla suomalaisista

Suurin osa suomalaisista kokee osaavansa toimia onnettomuuspaikalla: kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta on samaa mieltä väittämästä ”Tiedän, miten toimia liikenneonnettomuuspaikalla”, ja vain joka kymmenes kokee, ettei onnettomuuspaikalla toimiminen ole hallussa.

Tieliikennelain mukaan jokaisella on velvollisuus auttaa onnettomuustilanteessa kykyjensä mukaan.

– Meistä jokaisen on tärkeää muistaa, että onnettomuustilanteessa auttaakseen ei tarvitse olla ammattilainen, vaan auttaa voi omien taitojensa ja toimintakykynsä puitteissa, Räsänen sanoo.

Miten sitten toimia onnettomuuspaikalla oikein? Jos satut onnettomuuspaikalle ensimmäisenä, pysähdy turvalliseen paikkaan, auta ja soita 112. Jos taas apu on jo paikalla, keskity onnettomuuspaikan turvalliseen ohittamiseen ja paikalla olevan viranomaisen ohjeiden noudattamiseen.

Ja muista: jos et tiedä miten toimia, saat ohjeita soittamalla hätänumeroon 112. Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin touko-kesäkuun vaihteessa 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1005 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.

Lisätietoja:
viestintäjohtaja Tuula Kukonlehto, p. 040 035 8709, tuula.kukonlehto@spal.fi
projektipäällikkö Niki Räisänen, Kuvaa elämää – älä onnettomuuspaikkaa -hanke, Suomen Palopäällystöliitto, p. 044 794 0112, niki.rasanen@sppl.fi
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tomi Rossi, p. 020 728 2388, tomi.rossi@liikenneturva.fi

Ajankohtaista

13.3.2025

SAK, Akava ja STTK: Suojelutyölaki Suomessa tarpeeton ja pohjoismaisittain poikkeuksellinen

Lue
12.3.2025

ERTO: Taloushallintoalan työtaistelutoimet alkavat 17.3.

Lue
12.3.2025

Osaamisunioni-aloite haastaa Eurooppaa investoimaan osaamiseen

Lue
11.3.2025

Tehy: Työntekijän voitava imettää lastaan työpäivän aikana työajallaan – imetysvapaasta saatava kirjaus työehtosopimukseen

Lue
11.3.2025

Tehy ja SuPer: Työolojen tasa-arvoa tulee lisätä myös tällä neuvottelukierroksella – lyhyempi työaika yötyötä tekeville

Lue
11.3.2025

Sopimusneuvottelut: ”Arvostus on euroja” – Jytyn tavoitteena ostovoiman turvaavat palkankorotukset ja palkkaohjelman jatkuminen

Lue
11.3.2025

Työterveyshuolto voi toimia hyvien käytäntöjen esimerkkinä muun soten kehittämisessä

Lue
10.3.2025

Roomassa edistystä luontokadon pysäyttämisessä 

Lue