Harjoitteluiden 3 teesiä

Viime aikoina keskustelu harjoittelukokemusten ympärillä on käynyt vilkkaana. Keskustelussa on noussut esiin muun muassa harjoittelijoiden kokemukset epäoikeudenmukaisista työsopimuksista ja työyhteisön kilpailuasetelmien aiheuttamasta stressistä.

Vaikka moni haluaisikin niin kuvitella, julkisuudessa esiin nousseet huonot kokemukset eivät ole mitenkään uutta harjoittelukentällä. STTK-Opiskelijat ovat jo pidempään puhuneet laadukkaan harjoittelun puolesta ja nyt esille noussut keskustelu vain alleviivaa kriittistä tarvetta kehittää korkeakouluharjoitteluitamme.

Harjoittelut ovat erittäin suuressa roolissa opintojen aikana. Vaihtelua alojen välillä on, mutta parhaimmillaan harjoittelussa vietetään opiskeluajasta yli puoli vuotta. Jos siis harjoittelu syystä tai toisesta epäonnistuu, se vaikuttaa suuresti korkeakouluopiskelijan oppimiseen ja ammatti-identiteetin muodostumiseen.

Epäonnistunut harjoittelu vaikuttaa pahimmillaan myös opiskelijan henkiseen hyvinvointiin, joka liian monella opiskelijalla on jo koetuksella. Harjoitteluita ei voi siis hoitaa huolimattomasti ja huoletta, sillä niiden myötä meille saadaan tulevaisuuden osaajia ja ammattilaisia.

STTK-Opiskelijat ovat luoneet kolme teesiä hyvän harjoittelun takaamiseksi.

1.Hyvä ohjaus on kaiken perusta

Harjoittelu kuin harjoittelu, työpaikkaohjaajan rooli on sen onnistumisessa avainasemassa. Laadukkaalla ja hyvin toteutetulla ohjauksella saavutetaan parempia oppimistuloksia, tyytyväisempiä opiskelijoita ja pienempää rasitusta työyhteisössä.

Työpaikkaohjaajia on aktiivisesti koulutettava harjoittelijoiden ohjaukseen esimerkiksi yhteistyössä oppilaitosten kautta. Myös ohjaajan oma työssäjaksaminen on otettava huomioon harjoitteluvastuita jaettaessa. Kenenkään etu ei ole väsynyt, huonosti motivoitunut työpaikkaohjaaja. Harjoittelun ohjaamisesta tulee myös maksaa korvaus työntekijälle.

2. Harjoittelun on oltava harjoittelua

Jos harjoittelu tapahtuu palkattomana, sen on myös oltava aidosti harjoittelu. Opiskelijalle on tarjottava todellisia mahdollisuuksia oppia harjoittelussa. Tilanteita, joissa opiskelijalla korvataan puuttuvaa työvoimaa, ei saa esiintyä.

Palkattomassa harjoittelussa olevalla opiskelijalla ei saa olla vastuullaan esimerkiksi omia projekteja tai potilaita, vaan työpaikkaohjaajan on tarjottava aitoa vaikuttavaa ohjausta opiskelijalle koko harjoittelun ajan. Jos harjoittelussa opiskelijalla odotetaan olevan omia vastuualueita, silloin harjoittelusta pitää maksaa asianmukainen korvaus.

3. Harjoitteluiden on oltava saavutettavia

Harjoitteluun pääsyn esteenä ei saa olla esimerkiksi erityisen tuen tarve tai muu harjoittelupaikan kanssa helposti soviteltava asia. Harjoitteluiden on myös oltava todellisesti saatavilla opiskelijoille. Esimerkiksi tilanne, jossa opiskelijan tulisi muuttaa harjoittelun ajaksi toiselle paikkakunnalle ei ole kestävä ilman lisätukea harjoittelun aikaisiin asumiskustannuksiin.

Myös kansainvälisten opiskelijoiden harjoittelutilanne on otettava paremmin huomioon niin oppilaitoksissa kuin työelämässä. Jos emme pysty tarjoamaan maahan saapuville osaajille harjoittelupaikkoja, emme voi luottaa siihen, että he jäisivät Suomeen valmistuttuaan.

Markus Wright
Kirjoittaja on STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja

Ajankohtaista

16.4.2025

Varmaa on vain epävarmuus

Lue
15.4.2025

Erto on tänään ilmoittanut henkilöstöalan työt historialliseen lakkoon

Lue
15.4.2025

Tehy: Hallituksen puoliväliriihessä ei voi enää leikata lisää sote-palveluista – antaako Petteri Orpo hyvinvointialueille lisäaikaa talouden sopeuttamiseen – myös verotusta on kehitettävä oikeudenmukaisemmaksi

Lue
15.4.2025

Kasvun eväitä etsimässä

Lue
14.4.2025

Tehy faktantarkisti työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteen väitteet – ”TEM levittää virheellistä tietoa, ei kestä merivettä”

Lue
14.4.2025

Kasvun eväät – näkemyksiä elinkeinopolitiikan kehittämiseen

Lue
14.4.2025

Kansa nousi hallituksen linjaa vastaan ja äänesti vanhusten, lasten ja vammaisten puolesta

Lue
11.4.2025

Kauppasodan seurauksena kauppasopimusten kulta-aika

Lue