Markkinointialan palkat isoissa kaupungeissa jopa 26 % muuta maata korkeammat

Markkinointi- ja viestintäala kuuluu niiden alojen joukkoon, joilla työskentelee ilman työehtosopimusturvaa yli 300 000 palkansaajaa. Markkinointi- ja viestintäalalla työsuhteen ehtoja ei ole turvattu työehtosopimuksella. Alan ammattilaisten tulee henkilökohtaisesti sopia esimerkiksi lomarahasta, palkasta ja palkankorotuksista.

Toimihenkilöliitto Erto ja sen jäsenyhdistys Digmarit ovat jo vuosia julkaisseet markkinointi- ja luovan alan töitä varten vähimmäispalkkasuosituksen. Suosituksella tavoitellaan markkinointi- ja luoville aloille yleisen työmarkkinalinjan mukaisia palkankorotuksia. Ajatuksena on, että työntekijä voi perustella palkankorotus- tai palkkapyyntöään työnantajalle viittaamalla suositukseen.

Liitot ovat tänään uusineet Markkinointi- ja luovien alojen vähimmäispalkkasuosituksen ajalle 1.5.2023–30.4.2025.

“Markkinointi- ja luovien alojen vähimmäispalkkasuosituksen mukaan työehtosopimuksettomissa alan töissä henkilökohtaisia palkkoja tulisi korottaa yleisen työmarkkinalinjan mukaisesti 3,5 prosentilla 1.9.2023 lukien. Lisäksi tulisi maksaa yleisen linjan mukainen 400 euron kertaerä toukokuussa 2023”, linjaa Juri Aaltonen.

Työehtosopimuksettomuus tukee isoja alueellisia palkkaeroja

Markkinoinnin ja luovien alojen palkat ovat pääkaupunkiseudulla ja yli 200 000 asukkaan alueilla korkeammat kuin pienemmillä paikkakunnilla.

Pääkaupunkiseudulla ja yli 200 000 asukkaan kaupungeissa keskiarvopalkka säännölliseltä työajalta (ilman ylityökorvauksia jne.) oli liiton palkkakyselyn yleisimmässä ammattiryhmässä kaksi keskimäärin 3713 euroa kuukaudessa. Muualla Suomessa keskiarvopalkka oli 3281 euroa eli isoissa kaupungeissa keskiarvopalkka oli 13 prosenttia korkeampi.

”13 prosentin palkkaero yleisimmässä ammattiryhmässä oli todella iso, mutta toiseksi yleisimmässä ammattiryhmässä yksi ero oli huimat 26 prosenttia isojen kaupunkien eduksi”, toteaa Toimihenkilöliitto Erton puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Ammattiryhmään kaksi kuuluvat muun muassa nämä: luovat ja graafiset suunnittelijat, peligraafikot, AD:t sisällöntuottajat, copywriterit, verkkosivu-, käyttöliittymä-, ohjelmistosuunnittelijat ja tutkimussuunnittelijat sekä digimarkkinoijat. Työn kuvaus on näiden osalta: luova markkinointisuunnittelu, tuotanto ja toteutus.

Ammattiryhmä yksi tarkoittaa seuraavia tehtäviä: johtajat, päälliköt, konsultit, vetäjät. Työn kuvaus on näiden osalta: tulosvastuu, suunnitteluprosessien käynnistäminen ja läpivieminen, asiakashankinta ja johtaminen.

Palkkatiedot perustuvat Toimihenkilöliitto Erton ja sen jäsenyhdistyksen Digmarit ry:n palkkakyselyyn 10/2022 (n: 642).

Tutustu markkinointi- ja luovien alojen vähimmäispalkkasuositukseen »

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Juri Aaltonen, p. 040 553 8536

Ajankohtaista

4.7.2024

Yleistukea pukkaa

Lue
1.7.2024

Seuraavaksi saksitaan palkkatuki

Lue
28.6.2024

Toimisto suljettu 1.7.-4.8.

Lue
28.6.2024

SAK, Akava ja STTK vastustavat yhteistoimintalakiin esitettyjä muutoksia

Lue
28.6.2024

Mitä uusi EU-parlamenttikausi merkitsee palkansaajille?

Lue
28.6.2024

STTK: Samapalkkaisuus­ohjelman jatkaminen on tärkeää, myös liittojen yhteistyötä tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan 

Lue
28.6.2024

Työtapaturma- ja ammatti-tautivakuutuksen, liikennevakuutuksen ja potilasvakuutuksen lainsäädännön muuttaminen, HE

Lue
28.6.2024

Lausunto Euroopan unionin hiilirajamekanismia koskevan asetuksen toimeenpanosta

Lue