Muutostöissä-kampanja haluaa avata silmät kulttuurisesti moninaisen työelämän mahdollisuuksille

Somevaikuttajavetoinen kampanja käynnistyy syyskuussa. Asennemuutos on välttämätön ja jokaisen työelämässä olevan vastuulla.

Jotta suomalainen työelämä pysyy kilpailukykyisenä ja täyttää kulttuurisen yhdenvertaisuuden vaatimukset, vaaditaan työelämässä mukana olevilta asennemuutoksia. Syyskuun 5. päivä alkavan Muutostöissä-kampanjan tavoitteena on avata silmät kulttuurisesti moninaisen työelämän mahdollisuuksille sekä sen esteille: tietämättömyydelle, ehdollistumille ja uskomuksille. 

Somevaikuttajavetoisesti toteutettava kampanja haluaa puhutella kaikkia työelämässä olevia: avoin suhtautuminen kulttuuriseen moninaisuuteen on jokaisen työelämässä olevan vastuulla. Muutostöissä-yhteiskunnallisessa viestintäkampanjassa keskustelun herättäjinä toimii 20 erilaisista kulttuurisista taustoista tulevaa, Suomessa asuvaa somevaikuttajaa. Kampanjan rahoituksesta vastaa ja viestinnällisenä tukena toimii yli 20 organisaation joukko kaupunkeja, oppilaitoksia, kansalaisjärjestöjä sekä merkittäviä työ- ja elinkeinoelämän toimijoita. Kampanjan suunnittelija ja koordinoija on yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja arvopohjaisiin yhteistöihin erikoistunut vaikuttajamarkkinointitoimisto PING Helsinki. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen konsulttina kampanjassa toimi Wanda Holopainen Ataá Agencystä.

Monikanavaisesti, useasta näkökulmasta

Muutostöissä-kampanjassa vaikuttajat edustavat laajasti erilaisia näkökulmia: työnhakijan ja -tekijän sekä työnantajan. Heidän esiin nostamiaan teemoja ovat mm. kulttuurien lukutaito modernina työelämätaitona, erilaiset kulttuuriset todellisuudet suomalaisessa työelämässä sekä arki maahanmuuttajataustaisena työnhakijana, -antajana sekä yrittäjänä. Kampanjan kanavina toimivat Instagram, TikTok, Facebook ja Youtube. Kampanjasisällöt julkaistaan somekanavissa syyskuun aikana ja löydät ne aihetunnisteella #muutostoissa. Kaikki sisällöt julkaistaan paitsi vaikuttajien ja kumppanien tileillä, myös kootusti Instagram-tilillä @muutostoissa

Kuvassa vasemmalta oikealle: kolme Muutostöissä-kampanjaan osallistuvaa vaikuttajaa Jasmin Ngo, Aishah Muhammed ja Dave Cad. 

Kampanjassa mukana olevat organisaatiot ovat:

  • Vantaan kaupunki
  • Oulun kaupunki
  • Espoon kaupunki
  • Helsingin kaupunki
  • Tampereen kaupunki
  • Turun kaupunki
  • Kouvolan kaupunki
  • Helsingin seudun kauppakamari
  • Keuda
  • Haaga-Helia
  • Työeläkevakuuttajat Tela
  • Teknologiateollisuus
  • Palvelualojen työnantajat Palta
  • STTK
  • Akava
  • Sivista 
  • Ammattiliitto Pro
  • Tekniikan Akateemiset TEK
  • Suomen Ekonomit
  • The Shortcut
  • International Professionals Finland
  • International Working Women of Finland
  • Monika-naiset Liitto

Kampanjassa mukana ovat seuraavat vaikuttajat:

  • Mixed Finns
  • Almost Finns
  • Hidasta elämää
  • Tiedenaiset 
  • Diana Rantamäki 
  • Jasmin Hamid
  • Makwan Amirkhani
  • Jasmin Ngo 
  • Miisa Nuorgam
  • Khaled Aziz 
  • Rodanny Mua
  • Aishah Muhammed
  • Jasmin ja Tuomas Timisjärvi
  • Jenny Belitz-Henriksson 
  • Inari Fernandéz 
  • Laura Roca
  • Dave Cad
  • Josh Western
  • Tuomo Kasanen

Lisätiedot:
Sanni Ryhänen, viestintäasiantuntija, STTK, sanni.ryhanen@sttk.fi
Varpu Rusila, Senior Strategist, Ping Helsinki, varpu@pinghelsinki.fi

Ajankohtaista

19.2.2025

Järjestöjen kannanotto: Ammatillinen koulutus turvaa kasvun, lisäleikkauksia ei tarvita

Lue
19.2.2025

Eettinen kuormitus kasvaa resurssien vähetessä

Lue
18.2.2025

Uudistukset ajoivat nuorten työpajatoiminnan kriisiin – Jytyn Voima: ”Päätöksissä on unohdettu nuoret”

Lue
18.2.2025

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhteistoimintalain muuttamisesta, HE 198/2024 vp

Lue
17.2.2025

Miten pidennämme työuria? Tutkijaseminaari 27.2.

Lue
17.2.2025

Kestävä asuminen alkaa meistä kaikista

Lue
14.2.2025

Pro ilmoitti uudesta lakosta teknologiateollisuuteen

Lue
14.2.2025

Maa on jäässä tai kärsä kipeä

Lue