Työttömyysturvalain ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 4 ja 8 §:n muuttaminen, HE eduskunnalle

STTK:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle

Aktiiviajan korotusosista luopumista koskeva ehdotus

Esityksessä ehdotetaan luopumista työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavasta peruspäivärahan ja työmarkkinatuen korotusosasta sekä ansiopäivärahan korotetusta ansio-osasta. STTK vastustaa korotusosien poistamista.

Korotusosien poistaminen heikentää työllistymistä edistäviin palveluihin osallistuvien henkilöiden toimeentuloa merkittävästi. Näin ollen myös kannustimet osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin heikentyvät. Tämä johtaa siihen, että yhä useampi työtön jää palveluiden ja erityisesti osaamista kehittävien toimien ulkopuolelle. Erityisesti heillä, joilla työttömyysetuus jää muutenkin pieneksi, on jatkossa yhä vaikeampi hakeutua toimeentulo-ongelmien vuoksi sopivaan työvoimapalveluun. Positiivisella kannusteella on aktiivisessa työvoimapolitiikassa tärkeä merkitys.

Työttömyysturvaan on jo tehty hyvin merkittäviä leikkauksia tällä hallituskaudella. Nyt esitetty korotusosien poistaminen lisää työttömien toimeentulo-ongelmia entisestään. Samalla esitys heikentää TE-palveluiden mahdollisuuksia käyttää myönteisiä keinoja erityisesti vaikeimmin työllistyvien työllistymisen tukemiseksi. Työllistymistä edistävien palveluiden ajalta maksettavien korotusosien poistaminen voi siksi myös heikentää työttömän työnhakijan työllistymismahdollisuuksia entisestään. TE-palveluiden asiantuntijoilla pitää olla riittävästi keinoja tukea työttömiä työnhaussa.

Korotusosien poistaminen ei koskisi palvelua, joka on alkanut viimeistään 30.6.2024. Myöhemmin alkaneiden palveluiden osalta korotusosan maksaminen päättyisi 31.12.2024. Ehdotettu voimaantulosäännös on hyvin ongelmallinen. Takautuva voimaantulo tulee aiheuttamaan epäselvyyksiä työttömyysturvan toimeenpanijoille sekä palveluihin osallistujille ja palvelunjärjestäjille.

Esityksen vaikutusarvioinnit ovat puutteelliset. Esityksessä todetaan, että esitysten yhteisvaikutusten arviointi valmistuu syksyllä. Korotusosat ovat tärkeä osa aktiivista työvoimapolitiikkaa ja niitä ei pitäisi poistaa, varsinkaan puutteellisten vaikutusarviointien pohjalta.

Liikkuvuusavustuksen korotusosaa koskeva ehdotus

Esityksessä ehdotetaan, että liikkuvuusavustusta ei voisi enää saada korotettuna. STTK ei kannata liikkuvuusavustuksen korotusosan poistamista. Liikkuvuusavustus on tarpeellinen, koska tämä parantaa työnhakijoiden ja avoimien työpaikkojen kohtaantoa.

Liikkuvuusavustusta sai korotettuna noin 1400 henkilöä vuonna 2023. Vaikka määrä ei ole työnhakijoiden kokonaismäärään suhteutettuna suuri, on korotetulla liikkuvuusavustuksella kuitenkin merkityksensä kohtaannon ja työllisyyden parantamisessa.

Osittaista työmarkkinatukea koskeva ehdotus

Esityksessä ehdotetaan, että osittaisen työmarkkinatuen vähimmäismäärää lasketaan nykyisen 50 prosentin sijasta 35 prosenttiin tuen saajalle muuten maksettavasta työmarkkinatuesta. STTK ei pidä tätä etuusheikennystä perusteltuna, erityisesti koska suurin osa osittaista työmarkkinatukea saavista ovat yli 18-vuotiaita. Tällöin vanhempien elatusvelvollisuus on lähtökohtaisesti jo päättynyt.

Lisätietoja STTK:ssa: Samppa Koskela

Ajankohtaista

22.11.2024

SAK, Akava ja STTK: Uusi suojelutyön lainsäädäntö luo ongelmia, ei ratkaise niitä

Lue
22.11.2024

Ammattiliitto Pro laajentaa yhä teknologiateollisuuden lakkoja

Lue
21.11.2024

Ammattiliitto Pro on ilmoittanut uudesta lakosta teknologiateollisuuteen

Lue
21.11.2024

Tehy vaatii: HUSin lopetettava välittömästi ihmisten törkeä kohtelu – HUS painostaa työntekijöitä tekemään suuria päätöksiä epäinhimillisellä aikataululla

Lue
20.11.2024

Vaikuttamistoiminnan taloudellisia tietoja koskeva VTV:n määräysluonnos

Lue
20.11.2024

Ammattiliitto Pro on ilmoittanut uudesta lakosta teknologiateollisuuteen

Lue
20.11.2024

Aikuiskoulutustuen poisto oli isku pelastusalojen opiskelijoille

Lue
20.11.2024

Tehyn lausunto palkkamonttulaista: Nyt säädetään rakenteellista palkkasyrjintää

Lue