Työsuojelun yhteistoimintahenkilöiden rekisteröinti

STTK:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle

Esityksessä ehdotetaan työsuojelun yhteistoimintahenkilöiden rekisteröinnistä annettavaa lakia, joka korvaisi voimassa olevan työsuojeluhenkilörekisteristä annetun lain. STTK pitää ehdotettavaa sääntelyä pääosin perusteltuna ja kannatettavana.

Lain 3 §:ssä säänneltävää työnantajan ilmoitusvelvollisuutta ehdotetaan kuitenkin väljennettäväksi voimassa olevaan sääntelyyn verrattuna. Ehdotettavan lainkohdan mukaan työnantajalla olisi velvollisuus ilmoittaa Työturvallisuuskeskukselle tietoja työpaikan työsuojelun yhteistoimintahenkilöistä työsuojelun edistämiseksi, jos työnantaja teettää palveluksessaan olevalla tai vuokratulla henkilöstöllä työtä työpaikalla yli 30 kalenteripäivänä ja työpaikalla työskentelee vähintään kymmenen työnantajan palveluksessa olevaa tai vuokrattua henkilöä. STTK ei pidä perusteltuna voimassa olevan sääntelyn muuttamista ehdotetulla tavalla.

Työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 23 §:ssä tarkoitetussa sopimuksessa on voitu sopia työsuojeluvaltuutetun valinnasta esimerkiksi konsernin sisällä siten, että työsuojeluvaltuutettu voi itse työskennellä pienemmässäkin konserniin kuuluvassa työpaikassa. Lisäksi mainitun lain 29 § 1 momentin mukaan työpaikan henkilöstöllä on oikeus valita työsuojeluvaltuutettu myös alle 10 työntekijän työpaikkoihin. Ehdotettu muutos eriarvoistaa työsuojeluvaltuutettujen toimintamahdollisuuksia mm. tietojen saannin ja muun kommunikoinnin näkökulmasta pelkästään työnantajan koon perusteella eikä tätä voida pitää tarkoituksenmukaisena ottaen huomioon lain tavoitteen edistää tietojen välittämistä ja työsuojelua rekisteritoiminnan avulla.

STTK katsoo, että lain tavoitteiden toteutumisen ja työsuojelun edistämisen näkökulmasta työnantajan ilmoitusvelvollisuutta pitäisi soveltaa myös niissä alle 10 työntekijän työpaikoissa, joissa työsuojeluvaltuutettu on valittu.

Ehdotetun 30 kalenteripäivän työnteettämisen edellytys jää perusteluiltaan epäselväksi. Onko seuranta rullaavaa vai sidottu johonkin tarkastelujaksoon? Jos toimija järjestää työsuhteista toimintaa esimerkiksi vain kesäkausina lyhyinä jaksoina, tuleeko ilmoitusvelvoitetta koskeva sääntely sovellettavaksi 30 kalenteripäivän täyttyessä usean vuoden kuluttua?

Lisätietoja STTK:ssa: Inka Douglas

Ajankohtaista

3.3.2025

Lausunto valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta ja ympäristö-selostuksesta (SOVA-lain mukainen ympäristöarviointi)

Lue
3.3.2025

Murron työryhmä paljastui farssiksi

Lue
3.3.2025

STTK: Suomessa on herättävä koulutustason laskun seurauksiin

Lue
3.3.2025

Tuija Sarlinille Suomen Leijonan ritarimerkki

Lue
28.2.2025

Perintö- ja lahjaveron poisto on oikeustajun vastaista

Lue
28.2.2025

STTK: Kasvutyöryhmän eväät vaatimattomia, perintöveron poistolle ehdoton ei

Lue
28.2.2025

Tehyn valtuustovaaleihin osallistuu 413 ehdokasta

Lue
27.2.2025

Puolustuksen ohella EU:n huomioitava myös muut investointitarpeet

Lue