Kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttaminen, HE-luonnos

STTK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle

Lausunto säästöjen toteuttamistavoista

Kotoutumislain kokonaisuudistus astuu voimaan 1.1.2025. Muutoksessa kunnat vastaavat kotouttamisesta ja sitä edistävien palveluiden järjestämisestä. Lakiuudistuksen tavoitteena oli muun muassa nopeuttaa maahanmuuttajien työllistymistä panostamalla alkuvaiheen kotouttamiseen. STTK on kannattanut näitä tavoitteita. STTK katsoo kuitenkin, että tässä esitetyt muutokset eivät ole omiaan nopeuttamaan työllistymistä tai tukemaan kotoutumista, vaan ne tulevat todennäköisesti hidastamaan kotoutujien siirtymistä työmarkkinoille.

Hallituksen esittämät säästötavoitteet, kuten korvausajan lyhentäminen kolmesta vuodesta vuoteen, tulevat todennäköisesti heikentämään kotouttamispalveluja.  Kotoutumisajan lyhentyminen vaikeuttaa erityisesti haavoittuvassa asemassa sekä heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden kotoutumista. Näin ollen muutokset tullevat toimimaan lain kokonaisuudistuksen tavoitteita vastaan. Muutokset ovat myös ristiriidassa hallitusohjelman tavoitteen kanssa, joka pyrkii ehkäisemään työperäistä hyväksikäyttöä. Kotouttamispalvelut ovat merkittävä keino tukea kotoutujan työelämäorientaatiota sekä tietämystä omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan työelämässä.

Maahan muuttaneiden työllistymisen tuki edellyttää usein monialaisia ja yksilöllisesti räätälöityjä palvelukokonaisuuksia, kuten kielikoulutusta, osaamisen päivittämisen mahdollisuuksia, yhteiskuntaorientaatiota sekä sosiaali- ja terveyspalveluja. Tukien leikkaaminen tulee todennäköisesti vaikeuttamaan monialaisten palveluiden tuottamista. Säästöt kohdistuvat esimerkiksi perheen- ja yksilön monialaiseen kotoutumissuunnitelmaan, kunnan laatimaan kotoutumisohjelmaan ja sen seurantavelvoitteeseen.

Seurantavelvoitteen poistaminen voi heikentää kuntien palvelujen kehittämistä sekä sellaista ohjausta, joka edellyttää ajantasaista käsitystä esimerkiksi kotoutujien työllistymisestä, osallistumisesta koulutukseen ja kielikoulutuksesta.

Lausunto laskennalliseen korvaukseen kohdistuvasta leikkauksesta (ml ns. korvausasetus)

STTK pitää kuntien kotouttamiskorvauksiin tehtäviä laskennallisia leikkauksia sekä kotoutujien toimeentulotukeen kohdistuvan kunnan rahoitusvastuun lisäämistä myös ajoituksellisesti ongelmallisena. Hallituksen budjettiriihessä linjaamiin lisäsäästöihin ei ole pystytty varautumaan kuntien vuoden 2025 budjeteissa.   

Lausunto kumottaviksi esitetyistä pykälistä (normin purku)

STTK huomauttaa, että kotouttamissuunnitelma on nykyisinkin kotoutujaa velvoittava ja velvoittavuus perustuu palveluihin osallistumiseen. Esimerkiksi toimeentulotuen perusosa alentaminen on mahdollista, mikäli kotoutuja laiminlyö kotoutumissuunnitelman laatimisen, ei osallistu siihen sisältyviin palveluihin tai ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi. Velvoittavuus siis perustuu palveluiden tarjoamiseen ja niihin osallistumiseen. Käänteisesti mikäli palveluita ei tarjota, myös velvoittavuus heikkenee. Tältä osin hallituksen esitys toimii tavoitteitaan vastaa, koska sen tavoitteena on lisätä velvoittavuutta.   

STTK korostaa, että palveluiden tarjoamisvastuun karsimisesta seuraa todennäköisesti palveluiden heikkeneminen, mikä ei johda työllistymiseen vaan todennäköisesti hidastaa sitä. Kotoutujilla on aito tarve neuvonta- ja ohjauspalveluille sekä tulkkauspalveluille riippumatta siitä, tarjoavatko kunnat näitä palveluita. Muutoksen seurauksena voi olla työllisyyden heikentyminen ja palvelu- ja neuvontatyön siirtyminen kunnista muiden viranomaistahojen vastuulle.

Lausunto kevennettävistä tehtävistä (normin purku)

STTK pitää hankaloittavana kotoutumislain 15 § kumoamista. Kuntien ja hyvinvointialueiden väliseen yhteistyöhön kohdistuvan velvoittavuuden poistaminen laista voi heikentää palveluiden yhteensovittamista ja lisätä päällekkäistä työtä. Muutoksen vaikutuksia tulisikin arvioida perusteellisesti eri kotoutujaryhmien, ja heistä erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien sekä vaikeasti työllistyvien ryhmien osalta. Kotoutumislain 15 § suunnitteluvelvoitteen poistaminen ei ole myöskään omiaan tehostamaan palveluiden tarjoamista.  

Lisätietoja STTK:ssa: Taina Vallander







 

 

Ajankohtaista

25.10.2024

Kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttaminen, HE-luonnos

Lue
24.10.2024

Palkkamontun umpeen kuromisessa vielä tekemistä

Lue
22.10.2024

Ovatko seuraavat eduskuntavaalit vauvavaalit?

Lue
16.10.2024

Väitteitä ja vastaväitteitä vientivetoisen työmarkkinamallin työmarkkinavaikutuksista

Lue
15.10.2024

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttaminen – HE luonnos

Lue
15.10.2024

STTK: Kansainvälinen vertailu on suomalaisen eläkejärjestelmän hyvä kirittäjä

Lue
11.10.2024

Valtioneuvoston asetus teollisuuden tuotantoprosessien vähähiilistämisen ja energiatehokkuuden edistämiseen

Lue
11.10.2024

Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2024–2027

Lue