Tehy vaatii: HUSin lopetettava välittömästi ihmisten törkeä kohtelu – HUS painostaa työntekijöitä tekemään suuria päätöksiä epäinhimillisellä aikataululla

Tehy vaatii HUSin johtoa lopettamaan työntekijöiden epäinhimillisen painostamisen ja törkeän kohtelun. HUS:in massiiviset irtisanomiset ja työntekijöiden työntekopaikkojen muutokset ovat käynnistyneet tänään epäinhimillisellä otteella. Työnantaja on kutsunut lähes 40 Lohjan sairaalan työntekijää kuulemisiin keskiviikkoiltana eli todella lyhyellä varoajalla.

Kuulemisiin kutsutuista osa on irtisanottu heti. Osalle HUS on tarjonnut työtä jossain toisessa työntekopaikassa joulukuun alusta alkaen, ja vaatinut näitä ilmoittamaan päätöksestään tunnin sisällä.

HUS on ilmoittanut irtisanovansa työntekijän, jos tämä ei ota uutta, työnantajan yksipuolisesti määräämää työntekopaikkaa vastaan. Työntekopaikka sijaitsee kokonaan toisissa kaupungeissa.

HUSin menettely käytännössä muuttaa yksipuolisesti työntekijöiden työsopimuksia irtisanomisaikana, mikä on paitsi epäasiallista, myös työntekijöitä painostavaa.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen pitää HUSin toimintaa shokeeraavana. Rytkönen toteaa, että tunti uudesta työntekopaikasta päättämiseen on täysin riittämätön. Tunnissa kukaan ei kykene arvioimaan eikä ottamaan kantaa näin suureen, henkilökohtaisen elämän mullistavaan asiaan.

– HUSin toiminta on sanomattoman törkeää ja kohtuutonta. Osalle voi olla elämäntilanteen, perheen tai lasten vuoksi mahdotonta lähteä toisiin kaupunkeihin töihin. Tehy vaatii, että HUS lopettaa epäinhimillisen painostuksen, toimii lakien mukaisesti ja antaa ihmisille asianmukaisen harkinta-ajan, Rytkönen sanoo.

Tehy vaatii HUSin johdolta täydellistä ja välitöntä suunnanmuutosta ja se esittää torstaina vaatimuksen HUSin henkilöstöjohdolle myös suoraan.

– Asia on hyvin yksinkertainen: nämä työntekijät ovat ihmisiä. Sellaisia, jotka ovat antaneet kaikkensa HUSin ja työpaikkansa eteen. Heitä tulee kohdella kuin ihmisiä, Rytkönen sanoo.

Tehy antaa epäasiallisen painostuksen kohteeksi joutuneille sekä irtisanotuille jäsenilleen oikeudellista tukea ja neuvontaa. Tehyn ja sen luottamusmiehet ovat jäsenten tukena sataprosenttisesti.

Tehy kritisoi myös sitä, että HUS on käyttänyt yhden työntekijän asioista keskustelemiseen uskomattoman lyhyen ajan, vain 15 minuuttia. Työntekijä ei ole voinut tuossa ajassa tulla kuulluksi.

HUS on vetänyt syksyn ajan kohuttuja, massiivisia yt-neuvotteluita, joissa sen tavoitteena on irtisanoa ja päättää työsuhde 800 työntekijältä. Tehy on jo aiemmin arvioinut HUSin rikkovan yt-lakia.

Lisätietoja:

Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, puh +358503460847,
else-mai.kirvesniemi@tehy.fi

Ajankohtaista

4.2.2025

Lainsäädäntö lisää luottamusta – myös tekoälyyn

Lue
4.2.2025

Tekoäly ja luova tuho

Lue
4.2.2025

Tekoäly voi kiihdyttää käännettä kohti kestävää taloutta

Lue
4.2.2025

Suomi tarvitsee laajan tekoälyohjelman – koulutus työajalla ja työnantajan kustantamana

Lue
3.2.2025

Mikä riittää – vai riittääkö mikään?

Lue
3.2.2025

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja: Esitykset opintotuen uudistamiseksi tärkeitä, mutta epämääräisiä 

Lue
29.1.2025

Asuntoja sinne, missä työtä tehdään

Lue
29.1.2025

Euroopalla on kilpailukykyongelma, joka ratkeaa panostamalla osaamiseen ja laatutyöpaikkoihin

Lue