Katto pään päälle 

Kirjoittaja:

Ulla Hyvönen

asiantuntija, elinkeino- ja aluepolitiikka

Profiili

Asuntopolitiikka Suomessa on siirtymässä markkinavetoiseen suuntaan, ja se haastaa pitkäjänteisen ja ennustettavan asuntopolitiikan tavoitteet. Asumisen tarve ei mihinkään häviä, mutta sosiaaliturvaleikkaukset heikentävät pienituloisten asumistukea eikä laskusuhdanteessa synny markkinaehtoista asuntorakentamista.

Se, millaista asuntopolitiikkaa Suomessa tehdään, koskettaa meitä kaikkia – asumme sitten vuokralla, omistusasunnossa tai kokonaan kotia vailla. Asumiseen liittyvät kulut nimittäin ovat kotitalouksien suurin menoerä. 

Se, millaista asuntopolitiikkaa Suomessa tehdään, koskettaa meitä kaikkia.

Viimeaikaisten päätösten myötä näyttäisi, että kuljemme Suomessa kohti markkinavetoista asuntotarjontaa, joka haastaa tavoitteen pitkäjänteiseen ja ennustettavaan asuntopolitiikkaan. Hallituksen sosiaaliturvaleikkausten seurauksena asumistuen merkitys asumisen apuna vähenee, ja tämä jo haastaa merkittävästi pienituloisten asumista. Samaan aikaan markkinaehtoista asuntorakentamista ei laskusuhdanteessa synny, vaikka asuntotarve ei ole kadonnut minnekään.  

Asumiseen liittyvät haasteet

Asumiseen kytkeytyy tiiviisti myös monia laajoja yhteiskunnallisia haasteita, kuten työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma, kohtuuhintaisten asuntojen puute kasvukeskuksissa ja segregaatio. Jatkossa yhä enemmän huomiota asuntopolitiikassa saa myös ilmastoystävällisyys, rakennusten täyden elinkaaren hyödyntäminen, energiaratkaisut, materiaalien uudelleenkäyttö ja kierrätys. Lisäksi uudisrakentamisen rinnalle kaivataan korjausrakentamista. 

Asuntojen kysynnän ja tarjonnan epäsuhtaa on ratkottava eri lääkkein kasvukeskuksissa ja väestöä menettävillä alueilla. Kohtuuhintaisten asuntojen rakentamista on kiihdytettävä kasvukeskuksissa, joihin väki keskittyy ja joissa työpaikat pääosin ovat. Tämä tietenkin edellyttää kunnilta halua kaavoittaa tontteja ennen kaikkea kohtuuhintaiseen asuinrakentamiseen. Toisaalta muuttotappioalueelta on vaikea lähteä työn perään, jos asuntoa ei saa myydyksi ja uudella paikkakunnalla asumisen hinta on korkea. Muuttamista on helpotettava veroratkaisuin, ja oman vakituisen asunnon myyntitappio on voitava vähentää ansiotuloverotuksessa myyntivoiton tapaan. 

Asuntopolitiikan on hyvä “keskustella” myös muiden politiikkalohkojen kanssa.

Asuntopolitiikan on hyvä “keskustella” myös muiden politiikkalohkojen kanssa, jotta segregaatioon voidaan puuttua. Erityisesti kaupunkipolitiikalla voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi alueelliseen eriytymiseen, mutta myös työllisyys- ja koulutuspolitiikalla on tärkeä rooli ratkaisujen hakemisessa. 

Näihin ja moniin muihin asuntopolitiikkaa haastaviin aiheisiin löydät STTK:n ratkaisut uudesta asuntopoliittisesta ohjelmastamme Katto pään päälle. 

Ulla Hyvönen 
Elinkeino- ja aluepoliittinen asiantuntija, STTK 

Ajankohtaista

16.4.2025

Varmaa on vain epävarmuus

Lue
15.4.2025

Erto on tänään ilmoittanut henkilöstöalan työt historialliseen lakkoon

Lue
15.4.2025

Tehy: Hallituksen puoliväliriihessä ei voi enää leikata lisää sote-palveluista – antaako Petteri Orpo hyvinvointialueille lisäaikaa talouden sopeuttamiseen – myös verotusta on kehitettävä oikeudenmukaisemmaksi

Lue
15.4.2025

Kasvun eväitä etsimässä

Lue
14.4.2025

Tehy faktantarkisti työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteen väitteet – ”TEM levittää virheellistä tietoa, ei kestä merivettä”

Lue
14.4.2025

Kasvun eväät – näkemyksiä elinkeinopolitiikan kehittämiseen

Lue
14.4.2025

Kansa nousi hallituksen linjaa vastaan ja äänesti vanhusten, lasten ja vammaisten puolesta

Lue
11.4.2025

Kauppasodan seurauksena kauppasopimusten kulta-aika

Lue