Katto pään päälle 

Kirjoittaja:

Ulla Hyvönen

asiantuntija, elinkeino- ja aluepolitiikka

Profiili

Asuntopolitiikka Suomessa on siirtymässä markkinavetoiseen suuntaan, ja se haastaa pitkäjänteisen ja ennustettavan asuntopolitiikan tavoitteet. Asumisen tarve ei mihinkään häviä, mutta sosiaaliturvaleikkaukset heikentävät pienituloisten asumistukea eikä laskusuhdanteessa synny markkinaehtoista asuntorakentamista.

Se, millaista asuntopolitiikkaa Suomessa tehdään, koskettaa meitä kaikkia – asumme sitten vuokralla, omistusasunnossa tai kokonaan kotia vailla. Asumiseen liittyvät kulut nimittäin ovat kotitalouksien suurin menoerä. 

Se, millaista asuntopolitiikkaa Suomessa tehdään, koskettaa meitä kaikkia.

Viimeaikaisten päätösten myötä näyttäisi, että kuljemme Suomessa kohti markkinavetoista asuntotarjontaa, joka haastaa tavoitteen pitkäjänteiseen ja ennustettavaan asuntopolitiikkaan. Hallituksen sosiaaliturvaleikkausten seurauksena asumistuen merkitys asumisen apuna vähenee, ja tämä jo haastaa merkittävästi pienituloisten asumista. Samaan aikaan markkinaehtoista asuntorakentamista ei laskusuhdanteessa synny, vaikka asuntotarve ei ole kadonnut minnekään.  

Asumiseen liittyvät haasteet

Asumiseen kytkeytyy tiiviisti myös monia laajoja yhteiskunnallisia haasteita, kuten työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma, kohtuuhintaisten asuntojen puute kasvukeskuksissa ja segregaatio. Jatkossa yhä enemmän huomiota asuntopolitiikassa saa myös ilmastoystävällisyys, rakennusten täyden elinkaaren hyödyntäminen, energiaratkaisut, materiaalien uudelleenkäyttö ja kierrätys. Lisäksi uudisrakentamisen rinnalle kaivataan korjausrakentamista. 

Asuntojen kysynnän ja tarjonnan epäsuhtaa on ratkottava eri lääkkein kasvukeskuksissa ja väestöä menettävillä alueilla. Kohtuuhintaisten asuntojen rakentamista on kiihdytettävä kasvukeskuksissa, joihin väki keskittyy ja joissa työpaikat pääosin ovat. Tämä tietenkin edellyttää kunnilta halua kaavoittaa tontteja ennen kaikkea kohtuuhintaiseen asuinrakentamiseen. Toisaalta muuttotappioalueelta on vaikea lähteä työn perään, jos asuntoa ei saa myydyksi ja uudella paikkakunnalla asumisen hinta on korkea. Muuttamista on helpotettava veroratkaisuin, ja oman vakituisen asunnon myyntitappio on voitava vähentää ansiotuloverotuksessa myyntivoiton tapaan. 

Asuntopolitiikan on hyvä “keskustella” myös muiden politiikkalohkojen kanssa.

Asuntopolitiikan on hyvä “keskustella” myös muiden politiikkalohkojen kanssa, jotta segregaatioon voidaan puuttua. Erityisesti kaupunkipolitiikalla voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi alueelliseen eriytymiseen, mutta myös työllisyys- ja koulutuspolitiikalla on tärkeä rooli ratkaisujen hakemisessa. 

Näihin ja moniin muihin asuntopolitiikkaa haastaviin aiheisiin löydät STTK:n ratkaisut uudesta asuntopoliittisesta ohjelmastamme Katto pään päälle. 

Ulla Hyvönen 
Elinkeino- ja aluepoliittinen asiantuntija, STTK 

Ajankohtaista

8.1.2025

Tehy: Valtion rahoitusvaje pakottaa taas leikkaamaan työntekijöiden hyvinvoinnista ja potilasturvallisuudesta – ensihoitajia vähennetään eri puolilla Uuttamaata

Lue
2.1.2025

Jytyn mielestä laki suojelutyöstä ei ole tarpeen – kertoo 5 syytä miksi

Lue
30.12.2024

Vuodenvaihteessa 2024–2025 voimaantulevia muutoksia

Lue
20.12.2024

Ammattiliitto Jyty on tyytyväinen kunta-alan palkkausjärjestelmän uudistukseen

Lue
19.12.2024

Vaikeiden aikojen vastapainoksi tarvitsemme uskoa, toivoa ja rohkeutta

Lue
19.12.2024

Tehy hyväksyi neuvottelutuloksen yksityisen ensihoitopalvelualan työriidassa: Palkkoja korotetaan, useita parannuksia työehtoihin 

Lue
18.12.2024

Patrick Tiainen on STTK:n Tulevaisuuden tekijä 2024 

Lue
18.12.2024

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola edustajistossa: Nyt on palkankorotusten vuoro

Lue