Katto pään päälle 

Kirjoittaja:

Ulla Hyvönen

asiantuntija, elinkeino- ja aluepolitiikka

Profiili

Asuntopolitiikka Suomessa on siirtymässä markkinavetoiseen suuntaan, ja se haastaa pitkäjänteisen ja ennustettavan asuntopolitiikan tavoitteet. Asumisen tarve ei mihinkään häviä, mutta sosiaaliturvaleikkaukset heikentävät pienituloisten asumistukea eikä laskusuhdanteessa synny markkinaehtoista asuntorakentamista.

Se, millaista asuntopolitiikkaa Suomessa tehdään, koskettaa meitä kaikkia – asumme sitten vuokralla, omistusasunnossa tai kokonaan kotia vailla. Asumiseen liittyvät kulut nimittäin ovat kotitalouksien suurin menoerä. 

Se, millaista asuntopolitiikkaa Suomessa tehdään, koskettaa meitä kaikkia.

Viimeaikaisten päätösten myötä näyttäisi, että kuljemme Suomessa kohti markkinavetoista asuntotarjontaa, joka haastaa tavoitteen pitkäjänteiseen ja ennustettavaan asuntopolitiikkaan. Hallituksen sosiaaliturvaleikkausten seurauksena asumistuen merkitys asumisen apuna vähenee, ja tämä jo haastaa merkittävästi pienituloisten asumista. Samaan aikaan markkinaehtoista asuntorakentamista ei laskusuhdanteessa synny, vaikka asuntotarve ei ole kadonnut minnekään.  

Asumiseen liittyvät haasteet

Asumiseen kytkeytyy tiiviisti myös monia laajoja yhteiskunnallisia haasteita, kuten työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma, kohtuuhintaisten asuntojen puute kasvukeskuksissa ja segregaatio. Jatkossa yhä enemmän huomiota asuntopolitiikassa saa myös ilmastoystävällisyys, rakennusten täyden elinkaaren hyödyntäminen, energiaratkaisut, materiaalien uudelleenkäyttö ja kierrätys. Lisäksi uudisrakentamisen rinnalle kaivataan korjausrakentamista. 

Asuntojen kysynnän ja tarjonnan epäsuhtaa on ratkottava eri lääkkein kasvukeskuksissa ja väestöä menettävillä alueilla. Kohtuuhintaisten asuntojen rakentamista on kiihdytettävä kasvukeskuksissa, joihin väki keskittyy ja joissa työpaikat pääosin ovat. Tämä tietenkin edellyttää kunnilta halua kaavoittaa tontteja ennen kaikkea kohtuuhintaiseen asuinrakentamiseen. Toisaalta muuttotappioalueelta on vaikea lähteä työn perään, jos asuntoa ei saa myydyksi ja uudella paikkakunnalla asumisen hinta on korkea. Muuttamista on helpotettava veroratkaisuin, ja oman vakituisen asunnon myyntitappio on voitava vähentää ansiotuloverotuksessa myyntivoiton tapaan. 

Asuntopolitiikan on hyvä “keskustella” myös muiden politiikkalohkojen kanssa.

Asuntopolitiikan on hyvä “keskustella” myös muiden politiikkalohkojen kanssa, jotta segregaatioon voidaan puuttua. Erityisesti kaupunkipolitiikalla voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi alueelliseen eriytymiseen, mutta myös työllisyys- ja koulutuspolitiikalla on tärkeä rooli ratkaisujen hakemisessa. 

Näihin ja moniin muihin asuntopolitiikkaa haastaviin aiheisiin löydät STTK:n ratkaisut uudesta asuntopoliittisesta ohjelmastamme Katto pään päälle. 

Ulla Hyvönen 
Elinkeino- ja aluepoliittinen asiantuntija, STTK 

Ajankohtaista

19.2.2025

Järjestöjen kannanotto: Ammatillinen koulutus turvaa kasvun, lisäleikkauksia ei tarvita

Lue
19.2.2025

Eettinen kuormitus kasvaa resurssien vähetessä

Lue
18.2.2025

Uudistukset ajoivat nuorten työpajatoiminnan kriisiin – Jytyn Voima: ”Päätöksissä on unohdettu nuoret”

Lue
18.2.2025

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhteistoimintalain muuttamisesta, HE 198/2024 vp

Lue
17.2.2025

Miten pidennämme työuria? Tutkijaseminaari 27.2.

Lue
17.2.2025

Kestävä asuminen alkaa meistä kaikista

Lue
14.2.2025

Pro ilmoitti uudesta lakosta teknologiateollisuuteen

Lue
14.2.2025

Maa on jäässä tai kärsä kipeä

Lue