Onnistunut työllisyydenhoito elinvoimaisen kunnan keskiössä  

Kirjoittaja:

Tom-Henrik Sirviö

ekonomisti

Profiili

Työllisyyspalvelut siirtyivät kuntien vastuulle vuoden alusta. Uudistuksella tavoitellaan positiivisia työllisyysvaikutuksia, jotka kuntien on nyt realisoitava. 

Vuoden 2025 kuntavaalit lähestyvät uusin asetelmin nyt, kun kuntien vastuulle kuuluvat myös TE-palvelut. TE-palvelut siirtyivät valtiolta työllisyysalueiden järjestämisvastuulle vuoden 2025 alusta. Tämä tarkoittaa sitä, että opetuksen ja koulutuksen sekä esimerkiksi infrastruktuurin lisäksi kunnilla on jatkossa keskeinen rooli myös työllisyydenhoidossa. 

Hyvinvointialueiden perustamisen jälkeen kuntien roolissa on korostunut elinvoiman lisääminen. Tätä vahvistaa työllisyyspalveluiden siirtyminen kuntien vastuulle, sillä onnistunut työllisyydenhoito on keskeinen osa elinvoimaista kuntaa. Uudistuksen tarkoitus on siirtää palvelut lähemmäs paikallisia olosuhteita ja työpaikkoja, minkä on ajateltu saavan aikaan positiivisia työllisyysvaikutuksia. Nyt nämä työllisyysvaikutukset on realisoitava. 

Muutoksen myötä kunnilla on mahdollisuus kehittää koulutuksesta, elinkeinopalveluista sekä työllisyys- ja kotoutumispalveluista kokonaisuus, joka edistää työpaikkojen syntymistä sekä tukee nopeaa työllistymistä ja työvoiman saatavuutta.  

Työllisyyshyötyjen realisoimisessa kuntia voivat auttaa paitsi paikallisten olosuhteiden tuntemus, myös yhtymäpinnat muihin työllisyyteen liittyviin toimintoihin. Esimerkiksi yhtymäpinnat koulutukseen ja elinkeinopalveluihin voivat edistää nykyistäkin saumattomampaa yhteistyötä työllisyyden ja osaamisen kasvattamiseksi. 

Työvoimapalveluiden täyden potentiaalin saavuttamiseksi kunnissa tulisi kiinnittää huomiota:  

  • Rahoituksen riittävyyteen. Työvoimapalveluiden rahoituksessa on nähtävissä puutteita ja hallituksen suunnitelmien mukaisesti työvoimapalveluihin on tulossa lisää leikkauksia. Työvoimapalvelut kuitenkin tarvitsevat henkilöstönsä ja kuntien onkin tarvittaessa panostettava palveluihin omalla rahoituksellaan. 
  • Erityisryhmien työllisyyden edistämiseen. Työllisyyden edistäminen vaatii erityisryhmien kuten osatyökykyisten, 60 vuotta täyttäneiden, nuoret työnhakijoiden sekä maahan muuttaneiden heikomman työllisyyden syihin puuttumista. Tässä keskeisiä toimia ovat esimerkiksi osaamis- ja tietopohjan vahvistaminen, palvelutarpeisiin vastaaminen sekä työelämän vastaanottokyvyn edistäminen. Lisäksi esimerkiksi työolosuhteiden järjestelytuen vajaakäyttöön on puututtava. 
  • Pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseen. Suomessa on nähtävissä pitkäaikaistyöttömyyden rakenteellistuminen. Se tarkoittaa, että perinteiset keinot pitkäaikaistyöttömyyteen puuttumiseksi eivät välttämättä riitä vaan tarvitaan uusia toimintatapoja. Erityisen huolestuttavaa on pitkäaikaistyöttömien 15–24-vuotiaiden määrän moninkertaistuminen vuodesta 2007. 
  • Osaamisen edistämiseen. Tiiviimpi yhteistyö koulutustoimijoiden ja työvoimapalveluiden välillä tukisi yksilöllisten opintopolkujen toteutumista.   

Ajankohtaista

16.4.2025

Varmaa on vain epävarmuus

Lue
15.4.2025

Erto on tänään ilmoittanut henkilöstöalan työt historialliseen lakkoon

Lue
15.4.2025

Tehy: Hallituksen puoliväliriihessä ei voi enää leikata lisää sote-palveluista – antaako Petteri Orpo hyvinvointialueille lisäaikaa talouden sopeuttamiseen – myös verotusta on kehitettävä oikeudenmukaisemmaksi

Lue
15.4.2025

Kasvun eväitä etsimässä

Lue
14.4.2025

Tehy faktantarkisti työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteen väitteet – ”TEM levittää virheellistä tietoa, ei kestä merivettä”

Lue
14.4.2025

Kasvun eväät – näkemyksiä elinkeinopolitiikan kehittämiseen

Lue
14.4.2025

Kansa nousi hallituksen linjaa vastaan ja äänesti vanhusten, lasten ja vammaisten puolesta

Lue
11.4.2025

Kauppasodan seurauksena kauppasopimusten kulta-aika

Lue