STTK on asumisen suhteen huolissaan epäsuhdasta, joka on kasvukeskusten ja väestöään menettävien alueiden välillä. Asumisen hintatason valtavat erot alueiden välillä luovat merkittävän esteen muuttoliikkeelle.
STTK:n Aula Researchillä teettämän tuoreen kansalaiskyselyn perusteella 34 prosenttia vastaajista on mahdollisesti muuttamassa toiselle paikkakunnalle neljän vuoden sisällä. 45 prosenttia vastaajista puolestaan haluaisi asua pääkaupunkiseudulla tai yli sadan tuhannen asukkaan kaupungissa.
Kaupunkien ja kuntien on aktiivisesti kaavoitettava tontteja asuinrakentamiselle ja tuetulle asuinrakentamiselle. Valtion on huolehdittavaa riittävästä määrästä korkotukilainavaltuuksia, jotta asumiskustannukset pysyvät kohtuullisina.
–Ihmisillä on oltava varaa asua siellä, missä töitä on. Ehdotamme, että työn perässä muuttamista helpotetaan oman vakituisen asunnon myyntitappion verovähennysoikeudella ansiotuloverotuksessa, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola esittää.
Asuntopolitiikka koskettaa meitä kaikkia riippumatta siitä, onko varallisuutemme kiinni seinissä vai ei. Asumiskulut ovat monesti kotitalouksien suurin menoerä.
–Asumiseen kytkeytyy kulujen lisäksi joukko yhteiskunnallisia haasteita, kuten työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma ja kasvukeskuksissa kohtuuhintaisen asuntokannan puute ja segregaatio. Ilmastoystävällisyys, rakennusten elinkaaren hyödyntäminen, energiaratkaisut ja materiaalien uudelleenkäyttö ja kierrätys ovat teemoja, jotka Suomessa on otettava asuntopolitiikassa nykyistä vahvemmin huomioon, Palola toteaa.
STTK painottaa kohtuuhintaista ja laadukasta asumista
STTK on koonnut asuntopoliittiseen ohjelmaansa näkökulmia ja ratkaisuja, joiden avulla pitkäjänteisen ja ennustettavan asuntopolitiikan tavoitteiseen on realistista päästä. Kantava ajatus kehittämisessä ovat sellaiset asuntopolitiikan välineet, joilla asuminen on kohtuuhintaista ja laadukasta ja toteutettava politiikka pitkäjänteistä ja ennustettavaa niin asujan kuin markkinoidenkin näkökulmasta.
Suomessa asuntopolitiikan kulmakivi ja menestystekijä on jo pitkään ollut vapaarahoitteisen ja valtion tukeman asuntotuotannon sekoittuminen. Näin on voitu hillitä asumisen hintaa, luoda pitkäjänteistä asuntopolitiikkaa ja ennaltaehkäistä segregaatiota.
–Tässä yhtälössä roolinsa on niin kunnilla kaavoituksen suhteen kuin valtiolla MAL–sopimusten (maankäyttö, asuminen ja liikenne) ja valtion asuntopolitiikan toimeenpanijana, asumisen kehittäjänä ja rakentamisen suhdanteiden tasaajana.
Ensiasunnon ostajat olivat vapaita varainsiirtoverosta aina vuoteen 2024 saakka. Alle 30-vuotiaista 82 prosenttia asuu vuokralla. Ensiasunnon ostajat ovat usein nuoria, joille omistusasunnon ostaminen on muutenkin vaikeampaa.
–Asuntomarkkinoiden eriytymisen hidastamiseksi ensiasunnon ostajat on vapautettava varainsiirtoverosta, STTK esittää.
Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030
Lisätietoja asuntopoliittisesta ohjelmasta: asiantuntija Ulla Hyvönen, puhelin 044 777 7089