Kuinka vihreä siirtymä näkyy kunnissa

Kirjoittaja:

Jaakko Haikonen

asiantuntija, ilmasto- ja energiapolitiikka

Profiili

Vihreä siirtymä tarjoaa Suomen eri paikkakunnille tilaisuuden investointeihin ja työpaikkoihin sekä kustannustehokkaaseen ja puhtaaseen liikkumiseen. Tilaisuuteen olisi tartuttava ja siinä alue- ja kuntavaalit ovat merkittävässä roolissa.

Ilmastonmuutos on globaali ongelma ja sen ratkaisuja on tapana ollut tarkastella etenkin globaalista näkökulmasta. Joskus tämä johtaa ajatukseen, ettei kansallisilla, saati paikallisilla, ratkaisuilla olisi suurta merkitystä. Ajatus on mielestäni pitkälti väärä ja vanhentunut. 

Ensinnäkin suuretkin maat koostuvat pienemmistä yksiköistä. Esimerkiksi USA:ssa monet osavaltiot ja kaupungit tekevät varsin kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa. Sama paikallisten ratkaisujen ja toimien merkitys näkyy muuallakin maailmassa, kun kaupungit suorastaan kilpailevat keskenään toimista kohti fossiilitonta tulevaisuutta. 

Toisekseen kilpailu vihreän siirtymän teollisuudesta ja investoinneista korostaa myös paikallisia ratkaisuja ja investointeja. Suomessa tuulivoiman rakentaminen on antanut monelle kunnalle merkittäviä lisätuloja palveluidensa rahoittamiseksi. Tämä on kannustanut tuulivoiman lisärakentamiseen, jonka avulla edullisesta ja puhtaasta sähköstä on tullut Suomelle yksi vihreän siirtymän valteista. Nyt tämä kannustin tosin uhataan valtionosuusuudistuksen kautta poistaa. 

Vihreän siirtymän paikallisuutta kuvaa myös ero, joka on syntynyt Itä- ja Länsi-Suomen välille. Puolustusvoimien tutka-alueet ovat ainakin toistaiseksi estäneet merkittävän tuulivoimarakentamisen Itä-Suomeen. Vaikka tätä pitäisi puolustuksellisista syistä oikeana, on se kuitenkin johtanut selvään eroon investointien suuntautumisessa itäisen Suomen tappioksi. Ongelmaan on haettu selvityksen kautta ratkaisuja, mutta varsinaisia päätöksiä ei ole vielä tehty. 

Sähköistyvä liikenne on suuri mahdollisuus haja-asutusalueilla 

Paikallistasolla yksi merkittävä ilmastopoliittinen tekijä on liikenne. Itselläni ei ole ollut tapana hyvien julkisten liikenteen palveluiden ääreltä opettaa ihmisiä julkisen liikenteen erinomaisuudesta. Suomessa on paljon alueita, joissa henkilöauto on pitkien välimatkojen vuoksi liikkumiselle välttämätöntä. Mutta juuri pitkät välimatkat tarjoavat sähköiselle liikenteelle hyvät näkymät Suomen eri paikkakunnilla.  

Sähköautojen tehokkuus, toimintavarmuus ja kustannukset ovat viime aikoina kehittyneet nopeasti hyvään suuntaan. Kehitys tulee jatkumaan, ja ikkunan tulevaisuuteen antaa esimerkiksi Norja, missä lähes kaikki uudet henkilöautot ovat jo sähköautoja. Samaa kehitystä näkyy myös muissa pohjoismaissa. Edullinen sähkö ja kehittyvä akkuteollisuus ovatkin juuri haja-asutusseudun asukkaille suuri mahdollisuus liikkumisen ja eri koneiden käytön suhteen. Sähköisen liikenteen osalta alueen kehitystä tulisikin kuntatasolla tukea esimerkiksi latauspisteiden tarjonnan lisäämisellä. 

Vihreä siirtymä antaa Suomen eri paikkakunnille mahdollisuuden investointeihin ja työpaikkoihin sekä kustannustehokkaaseen ja puhtaaseen liikkumiseen. Maailma on menossa tähän suuntaan joka tapauksessa ja kyse onkin siitä, kuinka itse saamme siitä parhaan hyödyn irti. Ja siinä alue- ja kuntavaalit ovat hyvin merkittävä tekijä. 

Jaakko Haikonen
Kirjoittaja on STTK:n ilmasto- ja energiapolitiikan asiantuntija.

Ajankohtaista

6.2.2025

STTK-Opiskelijat: Tiedon puute yhä useammin syy olla liittymättä ammattiliittoon

Lue
6.2.2025

Kuinka vihreä siirtymä näkyy kunnissa

Lue
6.2.2025

Järjestöt: Pysyvän oleskeluluvan muutosten koskettava myös AMK-tutkinnon suorittaneita

Lue
4.2.2025

Lainsäädäntö lisää luottamusta – myös tekoälyyn

Lue
4.2.2025

Tekoäly ja luova tuho

Lue
4.2.2025

Tekoäly voi kiihdyttää käännettä kohti kestävää taloutta

Lue
4.2.2025

Suomi tarvitsee laajan tekoälyohjelman – koulutus työajalla ja työnantajan kustantamana

Lue
3.2.2025

Mikä riittää – vai riittääkö mikään?

Lue