Osaava työntekijä

Laadukas ja kaikkien saavutettavissa oleva koulutus muodostavat perustan yhteiskunnan sivistykselle.

Osaaminen

STTK haluaa vahvistaa jokaisen oikeutta oppia läpi elämän ja työuran. Hyvä osaaminen ja mahdollisuus jatkuvaan oppimiseen työuran aikana vahvistavat tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua työelämään.

Osaamiseen panostaminen vahvistaa työllisyyttä, ehkäisee syrjäytymistä ja parantaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa yhteiskunnassa. Panostukset osaamiseen ja työhyvinvointiin luovat edellytyksiä työn tuottavuuden parantamiselle.

Vihreä siirtymä ja teknologian kehitys muuttavat nopeasti työelämän osaamistarpeita ja ammattirakenteita. Osaamisen merkitys korostuukin oikeudenmukaisen siirtymän varmistamisessa. Työntekijöiden tosiasiallista mahdollisuutta nostaa omaa koulutus- ja osaamistason nostamiseen tai kouluttautua uuteen ammattiin tulee parantaa.

Osaavista työntekijöistä on pulaa lähes kaikilla toimialoilla ja alueilla. Korkeasti koulutettujen osaajien lisäksi pulaa on eri alojen ammattiosaajista. Suomalaisten osaamisen vahvistamisen lisäksi on tarpeen lisätä työ- ja koulutusperäistä maahanmuuttoa ja hyödyntää kansainvälisten osaajien osaaminen täysimääräisesti.

Työpaikka keskeinen oppimisen paikka

Työyhteisö voi hyvin ja toimii tuottavasti silloin, kun jokaisen osaaminen tunnistetaan ja hyödynnetään, ja osaamista on mahdollista kehittää. Työpaikoilla tarvitaan toimia, joilla edistetään oppimismyönteistä työkulttuuria ja vahvistetaan yhdessä oppimista. Osaamisen kehittymisen kautta työyhteisöissä syntyvät uudet paremmat tuotteet ja työtavat.

Osaamisen kehittämisen mahdollisuudet jakautuvat työpaikoilla hyvin epätasaisesti. Työnantajien panostukset henkilöstön osaamisen kehittämiseen ovat olleet jo pitemmän aikaa laskusuunnassa. Osaamisen suunnitelmallista kehittämistä ja johtamista työpaikoilla on vahvistettava ottamalla käyttöön osaamiskartoitukset. Lisäksi työnantajan on laadittava vuosittain kattava koulutussuunnitelma koko työpaikalle. Yksilön mahdollisuuksia nostaa omaa osaamis- ja koulutustasoaan työuran aikana pitää vahvistaa.

Muuttuvat osaamistarpeet

EU:n tavoitteena on, että 60 prosenttia työikäisistä osallistuu vuosittain jatkuvaan oppimiseen. Tavoitteen toteutuminen edellyttää määrätietoisia toimia, joilla varmistetaan vetovoimainen ja laadukas jatkuvan oppimisen tarjonta ja ohjauspalvelut. Osallistuminen jatkuvaan oppimiseen tulee olla mahdollista kaikille työikäisille taloudellisesta asemasta riippumatta.

Kynnystä hakeutua koulutukseen on madallettava. Koulutuksen pitää olla helposti saavutettavaa ja kohtuuhintaista. Tutkintoon johtavan koulutuksen on oltava maksutonta. Opintoetuuksilla on turvattava riittävä toimeentulo opintojen aikana elämän eri tilanteissa. Lakkautetun aikuiskoulutustilalle tarvitaan uusi tukimuoto, joka turvaa toimeentuloa opintovapaan aikana.

Koulutusjärjestelmän kehittäminen

Koulutusjärjestelmän pitkäjänteinen kehittäminen ja resursointi luovat osaamisen ja oppimisen perustan. Lasten ja nuorten hyvinvointiin, varhaiskasvatukseen, perusopetukseen sekä toisen ja korkea-asteen koulutukseen on investoitava pitkäjänteisesti.

Osaavat opettajat ja muu henkilöstö, riittävät resurssit, hyvät työolosuhteet ja johtaminen ovat tärkeitä laadukkaan koulutuksen mahdollistajia. Tulevaisuudessa koulutuksessa on pystyttävä vastaamaan paremmin oppilaiden ja opiskelijoiden yksilöllisiin tuen ja ohjauksen tarpeisiin.

Sukupuolittuneet valinnat näkyvät selvästi nuorten siirtyessä peruskoulusta ammatilliseen koulutukseen ja korkeakoulutukseen. Tarvitaan monipuolista ja laadukasta työelämätietoa lieventämään sukupuolittuneita koulutusvalintoja.

Opiskelijoiden ja nuorten mielenterveyden ongelmat ovat kasvaneet. Koulutuksessa on vahvistettava yhteisöllistä toimintakulttuuria, osallistavia toimintatapoja ja oppijalähtöisyyttä.

#osaaminen työelämässä

Tiedote

Suomi tarvitsee laajan tekoälyohjelman – koulutus työajalla ja työnantajan kustantamana

| 4.2.2025

Tekoäly on teknologia, joka jäljittelee ihmisen älykkyyttä, kuten oppimista, päätöksentekoa ja ongelmanratkaisua automatisoiden monia työtehtäviä. Se muuttaa työn... Lue lisää

Uutinen

EU:n turvallisuuden ja kilpailukyvyn vahvistaminen ei saa merkitä työelämän unohtamista

Antti Palola | 21.1.2025

Suomi on määrittänyt avaintavoitteensa Eurooppa-neuvoston strategiseen ohjelmaan vuosille 2024–2029. Painopisteitämme ovat Euroopan strateginen kilpailukyky, maanosan kokonaisturvallisuuden parantaminen sekä... Lue lisää

Uutinen

Tekoäly tulee – vai tuleeko älytön teko?

| 10.1.2025

STTK:n vuotuinen talousseminaari järjestettiin tiistaina 4.2.2025 Tiedekulmassa. Tallenne on nyt katsottavissa! Tekoäly tulee – vai tuleeko älytön teko?... Lue lisää

#koulutuspolitiikka

Tiedote

Järjestöjen kannanotto: Ammatillinen koulutus turvaa kasvun, lisäleikkauksia ei tarvita

| 19.2.2025

Me ammatillista koulutusta sekä työ- ja elinkeinoelämää edustavat järjestöt olemme huolissamme siitä, että ammatilliseen koulutukseen kohdistuvat leikkaukset jatkuvat.... Lue lisää

Blogi

Koulutus ja sivistys muodostavat kuntien elinvoiman ytimen

Riina Nousiainen | 11.2.2025

Koulutuspalveluiden järjestämisestä ja niiden rahoituksen kohdentamisesta päätetään kunnissa. Siksi kevään kuntavaaleissa äänestetään myös koulutuksesta. Monet kunnan tehtävistä ovat... Lue lisää

Blogi

Osaamishuipulle ei päädytä vahingossa 

Riina Nousiainen | 13.12.2024

Aikuisten osaaminen on Suomessa maailman huippua. Tämän hetken poliittinen koulutuspuhe ja hallituksen leikkaukset kuitenkin kyseenalaistavat aikuiskoulutuksen merkityksen ja... Lue lisää