– Personalen är mycket nöjd över nyheten. Det är få ställen i Finland där jobbet är säkrat så långt i framtiden, berättar huvudförtroendeman Osmo Salo.
Meyer Werfts varv i Åbo bygger två stora kryssningsfartyg åt Carnival-rederiet. Det första fartyget överlåts hösten 2019 och det andra hösten 2020.
Personalen är mycket nöjd över nyheten. Det är få ställen i Finland där jobbet är säkrat så långt i framtiden, berättar huvudförtroendeman Osmo Salo.
– Fartygens storlek är 180 000 bruttoregisterton, vilket betydligt ökar Åbovarvets årliga produktion.
Fartygen är de första kryssningsfartyg någonsin som fungerar med LNG, så i fartyget installeras dubbla bränslemaskiner som använder miljövänlig flytande naturgas (LNG) som huvudsakligt bränsle.
Fartygen är rekordstora, de har över 5 000 underbäddar och maximalt 6 600 passagerarplatser.
– Det råder bra stämning på varvet, då samarbetsavtalet enligt förväntningarna säkrades till beställning. En så här massiv orderstock kräver utveckling av bolaget på lång sikt och det är fint att bolaget planerar utveckla varvet, säger Salo.
Carnival tillbaka som kund
Ordern är en utmärkt sak för hela marinindustrin, bedömer Pros ordförande Jorma Malinen.
– Kryssningsordern visar på branschens konkurrenskraft och den dragningskraft det finländska kunnandet har.
– Carnival Corporation beslöt för flera år sedan att de drar sig tillbaka från finländska varv. Att få tillbaka världens största kryssningsrederi som kund är fint med tanke på förbättrandet av branschens affärsverksamhet och konkurrensförmåga, konstaterar Malinen.
Meyer undertecknade också avtal om att leverera två kryssningsfartyg till AIDA från Papenburg.
Fartygen byggs med ungefär samma tekniska specificering. Enligt varvsbolaget kräver beställningen väldigt mycket samarbete mellan varven i Papenburg och Åbo.
Carnival har flera fartygsvarumärken
– För vilket av Carnivals varumärke som fartygen från Åbo byggs klarnar senare, konstaterar huvudförtroendeman Salo.
Pro Nyheter / Katja Palhus
Översättning Susanne Paetau