
De totala konsekvenserna av regeringsprogrammet kommer sannolikt att öka risken för diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet.
Mandattiden för arbetsgruppen för jämställdhet i arbetslivet och familjeledigheter, som lyder under Social- och hälsovårdsministeriet, löpte ut den 28 februari. Uppdraget var i enlighet med Orpos regeringsprogram bland annat att ta fram effektivare metoder för att förebygga diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet. I sin slutrapport räknar arbetsgruppen upp lagstiftningsförslag för att ingripa i diskrimineringen på grund av graviditet och familjeledighet.
Enligt en utredning som Statistikcentralen gjorde i fjol upplever var fjärde gravid i Finland diskriminering på grund av sin graviditet. Typiskt är att diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet förekommer i samband med att arbetsgivaren låter bli att förlänga en visstidsanställning och när arbetstagaren återgår till arbetet efter familjeledighet.
Samtidigt har regeringen under arbetsgruppens mandatperiod berett betydande försämringar av arbetstagarnas anställningsskydd. Sådana försämringar är till exempel att visstidsanställningar kan ingås i ett år utan grund samt att det personrelaterade uppsägningsskyddet försvagas.
– När man beaktar de mest typiska formerna av diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet, står de lagstiftningsåtgärder som regeringen bereder i strid med arbetsgruppens mål, säger Ville Kirvesniemi som är jurist på STTK.
– Ändringarnas negativa konsekvenser gällande diskrimineringen på grund av graviditet och familjeledighet kommer att vara mycket mer betydande än de åtgärder som arbetsgruppen föreslår för att förbättra skyddet. Därför kommer de totala konsekvenserna av regeringsprogrammet sannolikt att öka, och inte minska, risken för diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet.
Arbetsgruppens lagstiftningsförslag är inte tillräckliga
Löntagarcentralorganisationerna föreslog under arbetsgruppens mandatperiod flera lagstiftningsmetoder för att ingripa i diskrimineringen. Största delen av dessa togs dock inte med som gemensamt framförda förslag i rapporten. STTK anser att detta är djupt beklagligt med tanke på hur länge diskrimineringen på grund av graviditet och familjeledighet har pågått och hur skadlig och omfattande diskrimineringen är.
Dessutom betonar STTK att de lagstiftningsförslag som läggs fram i arbetsgruppens slutrapport främst är kosmetiska och absolut inte tillräckliga för att minska diskrimineringen på grund av graviditet och familjeledighet.
– Till exempel när det gäller visstidsanställningar föreslår arbetsgruppen i sin slutrapport endast att man förtydligar de formuleringar som används i lagen. En sådan korrigering är inte alls tillräcklig – i synnerhet inte när det är känt att diskriminering är typiskt uttryckligen i visstidsanställningar, där man redan håller på att göra avsevärda försämringar, säger Kirvesniemi.
Trots att de föreslagna åtgärderna är otillräckliga anser STTK att de bör främjas, så att man ens får några nya verktyg för att bekämpa diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet under den här regeringsperioden.
Mer information: jurist Ville Kirvesniemi p. 040 681 8312